بررسی تأثیر تعامل برون سازمانی رؤسای کلانتری در پیشگیری از جرایم در شهر کرمانشاه
(ندگان)پدیدآور
عبدالرحمانی, رضاکشتکار, رسولنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ارتباطات و تعاملات اجتماعی از جمله ویژگیهای اساسی پلیس اجتماع محور است که در مواجهه با معضلات، مسایل، ناهنجاریها و جرایم از آن بهره میگیرد. آشکار است که پلیس بدون همکاری مردم و مشارکت آنها و نیز ارتباط با سازمانها و نهادهای دیگر نمیتواند در پیشگیری از وقوع جرم و افزایش ایمنی توفیقی داشته باشد. ایجاد ارتباط برای جلب اعتماد و ارتقاء میزان رضایتمندی مردم از پلیس، تأثیر بهسزایی در موفقیت پلیس دارد. کلانتریها میتوانند با استفاده از مشارکت اجتماعی و حضور سکنه محلی، اعضاء شوراها، هیئت امنای مساجد، روحانیون، هیاتهای علمی و دانشگاهی و استفاده از نقطه نظرات آنها، تا اندازه زیادی با مشکلات امنیتی و انتظامی محدوده استحفاظی خود آشنا شده و با سهیم کردن مردم در تأمین امنیت، بیش از پیش در برقراری نظم و حفظ امنیت موفق باشند. این پژوهش با هدف تعیین نقش تعاملات برون سازمانی رؤسای کلانتریها (با تأکید بر مهارتهای ارتباط کلامی و غیر کلامی) در پیشگیری از جرایم در شهر کرمانشاه و اولویتبندى آنها، طراحى و اجرا شده است. 
روش: جامعه آماری این تحقیق عبارت شامل؛ کلیه رؤسای کلانتریهای شهرکرمانشاه، روسا و اعضای سازمانهای رسمی (از قبیل؛ اداره آموزش و پرورش، شهرداری، استانداری، دادگستری، بهزیستی و...) و غیر رسمی (نظیر انجمنها، بنیادها، شوراها، جمعیتها، کانونها، شبکهها، شرکتها و غیره) است. روش اجرای این تحقیق، توصیفی – تحلیلی با طرح پیمایش بوده و روش نمونهگیری آن، خوشهای چند مرحلهای است. تعداد نمونهها با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر تعیین شد که از طریق به کارگیری آزمونهای همبستگی پیرسون، کندال و رگرسیون دادههای پژوهش تجزیه و تحلیل شدند. 
زمینه و هدف: ارتباطات و تعاملات اجتماعی از جمله ویژگیهای اساسی پلیس اجتماع محور است که در مواجهه با معضلات، مسایل، ناهنجاریها و جرایم از آن بهره میگیرد. آشکار است که پلیس بدون همکاری مردم و مشارکت آنها و نیز ارتباط با سازمانها و نهادهای دیگر نمیتواند در پیشگیری از وقوع جرم و افزایش ایمنی توفیقی داشته باشد. ایجاد ارتباط برای جلب اعتماد و ارتقاء میزان رضایتمندی مردم از پلیس، تأثیر بهسزایی در موفقیت پلیس دارد. کلانتریها میتوانند با استفاده از مشارکت اجتماعی و حضور سکنه محلی، اعضاء شوراها، هیئت امنای مساجد، روحانیون، هیاتهای علمی و دانشگاهی و استفاده از نقطه نظرات آنها، تا اندازه زیادی با مشکلات امنیتی و انتظامی محدوده استحفاظی خود آشنا شده و با سهیم کردن مردم در تأمین امنیت، بیش از پیش در برقراری نظم و حفظ امنیت موفق باشند. این پژوهش با هدف تعیین نقش تعاملات برون سازمانی رؤسای کلانتریها (با تأکید بر مهارتهای ارتباط کلامی و غیر کلامی) در پیشگیری از جرایم در شهر کرمانشاه و اولویتبندى آنها، طراحى و اجرا شده است. 
روش: جامعه آماری این تحقیق عبارت شامل؛ کلیه رؤسای کلانتریهای شهرکرمانشاه، روسا و اعضای سازمانهای رسمی (از قبیل؛ اداره آموزش و پرورش، شهرداری، استانداری، دادگستری، بهزیستی و...) و غیر رسمی (نظیر انجمنها، بنیادها، شوراها، جمعیتها، کانونها، شبکهها، شرکتها و غیره) است. روش اجرای این تحقیق، توصیفی – تحلیلی با طرح پیمایش بوده و روش نمونهگیری آن، خوشهای چند مرحلهای است. تعداد نمونهها با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر تعیین شد که از طریق به کارگیری آزمونهای همبستگی پیرسون، کندال و رگرسیون دادههای پژوهش تجزیه و تحلیل شدند. 
یافتهها: یافتههای تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون بیانگر این بود که تغییرات مهارتهای ارتباطی (کلامی)، مهارتهای ارتباطی (غیرکلامی)، تعاملات رسمی و تعاملات غیر رسمی کلانتران به طور همزمان رابطه معنیداری با متغیر تعاملات برون سازمانی در پیشگیری از جرایم داشتند و با توجه به آزمون رتبهبندی کندال، مشاهده میشود که کمترین میانگین رتبه را مهارتهای ارتباطی کلامی (23/1)، دومین میانگین رتبه را تعاملات رسمی (58/2)، سومین میانگین رتبه را مهارتهای ارتباط غیرکلامی (41/3) و بالاترین میانگین را تعاملات غیررسمی (00/5) دارند. 
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که سازمانهای غیر رسمی تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با پلیس برای پیشگیری جرم از خود نشان میدادند.
کلید واژگان
جرمپیشگیری از جرم
تعاملات برون سازمانی
تعاملات رسمی
تعاملات غیر رسمی
مهارتهای کلامی
مهارتهای غیرکلامی
کلانتری
کرمانشاه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامیشاپا
1735-95702645-3371




