حدود اختیارات ضابطین دادگستری در جرایم مشهود
(ندگان)پدیدآور
عباسلو, بختیارنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از اختیارات ضابطین دادگستری جهت حفظ و اعاده نظم عمومی، اقدامات لازم در خصوص جرایم مشهود میباشد. ضابطین دادگستری بر دو دسته تقسیم میشوند: ضابطین عام و ضابطین خاص. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به عنوان ضابط عام دادگستری محسوب میشود. البته کلیه کارکنان نیروی انتظامی به عنوان ضابط دادگستری تلقی نمیگردند، بلکه آن دسته از کارکنان که در راستای انجام وظایف محوله از سوی مقامات قضایی اقدامات لازم را انجام میدهند یا آن دسته که در حال مأموریت در برخورد با جرایم مشهود اقدام مینمایند به عنوان ضابط دادگستری محسوب میگردند. با توجه به اینکه هدف پژوهش رفع ابهامات موجود در قوانین و مقررات مربوط به ضابطین دادگستری میباشد، این مطالعه با استفاده از روش اسنادی و با استفاده از قوانین، مقررات و نظرات حقوقدانان در خصوص موضوع را مورد بررسی قرارگرفته است. براساس یافتههای به دست آمده جرایم مشهود، جرایمی هستند یا در مرئی و منظر ضابطین واقع میشوند یا بلافاصله پس از وقوع جرم ضابطین حضور مییابند یا اسباب و دلایل جرم در تصرف متهم یافت میشود یا جهت نجات مجنی علیه و به تقاضای او ضابطین مکلفند اقدامات لازم را به عمل آورند. ضابطین در برخورد با جرایم مذکور اختیار تعقیب و دستگیری متهم را در صورتی که برای تکمیل تحقیقات لازم باشد حداکثر تا 24 ساعت دارند. ضمناً در مواردی که شمول یکی از موارد تعیین شده به عنوان جرایم مشهود توسط قانونگذار، مورد تردید باشد با توجه به اصل منع بازداشت و دستگیری، ضابطین قادر به دستگیری و تعقیب نمی باشند. در آخر چند پیشنهاد برای رفع مشکلات نیز ارائه شده است.
کلید واژگان
ضابطین قضائیاختیارات قانونی
جرایم مشهود
تعقیب
دستگیرکردن
قوۀ قضائیه و پلیس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2007-06-221386-04-01
ناشر
دانشگاه علوم انتظامیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امینشاپا
1735-95702645-3371




