استانداردهای کیفــی بازرسی
(ندگان)پدیدآور
مجرد, محرمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با تأکید بر این مطلب، که بازرسی اساساً مقولهای کیفی است، حول استانداردسازی کیفی بازرسی و دربارۀ سه محور اساسی به بحث میپردازد.
بازرس: بخش اول این مقاله به سه شاخص کفایت، استقلال و قضاوت حرفهایاشاره دارد که هر بازرس باید این سه شاخص را دارا باشد. هرگونه غرضورزی شخصی، و فشارهای خارجی و سازمانی از عواملی است که بازرس در طول بازرسی باید از آنها دور باشد.
عملکرد بازرسی با حاکم بودن نگرشی کارکردگرایانه در جهت نوعی بازرسی هدفمند از سه بخش تشکیل یافته است: الف) استاندارد و هماهنگکردن فعالیتهای طراحیشده با سایر قسمتهای بازرسی
ب) تحقیق بهمنظور تسهیل در فهم برنامه یا فعالیتی که بناست مورد بازرسی قرار گیرد. ج) طرح کار که درآن فرایند بازرسی بهروشنی و زمانمند تعریف میشود.
تحلیل و جمعآوری اطلاعات که بر عواملی چون قابل اعتماد بودن، مفصل بودن اطلاعات، پاسخگو بودن اطلاعات و هدفمند بودن اطلاعات تکیه دارد. گزارش استخراجشده از اطلاعات باید بموقع، دقیق، قانعکننده، روشن و موجز باشد. بهطور معمول گزارش باید توصیفکننده اهداف حوزه و روش بازرسی و نشاندهنده تطابق با سیاستهای استانداردهای کیفی برای بازرسی باشد و سرانجام اینکه گزارش از حالت تکبُعدی و خطی خارج، و بهصورت چندبعدی و کیفی ارائه گردد.
کلید واژگان
بازرساستاندارد
بازرسی
نظارت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2007-09-231386-07-01
ناشر
بازرسی کل ناجاNAJA Inspection Administration




