اصلاح الگوی مصرف، مفهوم ضرورت و نقش مدیریت زمان
(ندگان)پدیدآور
مجرد, محرمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
طبق ارزیابیهای صنایع کشورهای مختلف، کار مفید هر فرد در هفته در کره 72-54، در ژاپن 60-49 و در امریکا 40-36ساعت در حالی که این رقم در ایران فقط 9-6 ساعت در هفته است. این فقط یکی از نشانههای مصرف نامناسب زمان در میان ما ایرانیان است. با توجه به این آمار و اهمیت استفاده آگاهانه از زمان در توسعه یافتگی و هدفمندی کشور، باید توجه داشت هویت و عزت ملی فقط به داشتن پیشینة تاریخی نیست بلکه آگاهانه عمل کردن و آگاهانه زیستن از مهمترین ویژگیهای قدرتمندی و توسعه یافتگی بهشمار میرود. یکی از مواردی که ما ایرانیان به صورت بیرویه مورد استفاده قرار میدهیم، زمان است بهگونهای که بیاهمیتی به این امر موجب شده است بسیاری از مفاهیم اعتقادی ما نیز مورد خدشه قرار گیرد و بیانصافی و بیمبالاتی در کارهایمان جایگزین پاسخگویی و قانونگرایی گردد. زمان از مقولاتی است که از نظر دینی نیز مورد توجه است. در این راستا پیامبر اکرم میفرمایند «در ایام زندگی شما، اوقات و فرصتهای مناسبی را خداوند در اختیارتان قرار میدهد؛ بکوشید از آن فرصتها استفاده کنید». از اینرو با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب بهعنوان سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده است، به نظر میرسد توجه به زمان به عنوان غیر قابل بازگشتترین ورودی هر سیستم و در عین حال کنترل ناپذیرترین آنها، برای گام نهادن در این مسیر بسیار مهم و سرمنشأ بسیاری از توسعه یافتگیها و یا عدم توسعه یافتگی است. در این مقاله سعی میشود این مهم بهعنوان یکی از ارکان هر روزه سبد مصرفی مردم مورد تحلیل و مدیریت آن بهعنوان یک راهحل مهم در اصلاح الگوی عمومی آن در کشور مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در ابتدا با ارائه تعریف و مفاهیم زمان و مدیریت زمان، نقش مدیران در بهرهوری آن، بیان شده است و با ترسیم اصول و راهکارهای اجرایی برای مدیریت زمان، مقاله به پایان میرسد.
کلید واژگان
مدیریت زمانبهرهوری در زمان
اصلاح الگوی مصرف
تعریف و مفهوم زمان
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2008-12-211387-10-01
ناشر
بازرسی کل ناجاNAJA Inspection Administration




