طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
(ندگان)پدیدآور
عقیلی, سیدوحیداسدی, عباسفریدپور, داود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروز درنتیجه عملکرد رسانههای نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یکسو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرتهای سلطهگر در واپایش فناوریهای ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بیتوجه به ارزشهای انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبرانناپذیری جوامع هدف را تهدید میکند. البته همین فناوریها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئهها فراهم میکنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی با تأکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش دادهبنیاد استفاده شده است. محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقولهها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. براساس نتیجه این تحقیق؛ پدیدهمحوری: انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. شرایط علی: پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانهای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. شرایط زمینهای: مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزشهای دینی و ملی و ...؛ شرایط مداخلهگر: عملکرد نرم دشمن، کمیّت و کیفیّت بودجه و برنامههای ارتباطی، کمیّت و کیفیّت ابزارهای ارتباطی و ...؛ مقولههای راهبردی: شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصتها و تهدیدها و ...؛ مقولههای پیامدی: رشد و تعالی سرمایههای انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج.ا.ایران و... .
کلید واژگان
بیانات مقام معظم رهبریآگاهیبخشی
نظریه دادهبنیاد
ارتش ج.ا.ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
مرکز تحقیقات راهبردی دفاعیسازمان پدید آورنده
دانشیار پایه 18 و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانهدانشیار پایه 8 دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی آجا



