• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهبرد دفاعی
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهبرد دفاعی
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی آگاهی‌بخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

    (ندگان)پدیدآور
    عقیلی, سیدوحیداسدی, عباسفریدپور, داود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروز درنتیجه عملکرد رسانه‌های نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یک‌­سو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرت‏‌های سلطه‎گر در واپایش فناوری‌های ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بی‏‌توجه به ارزش‏‌های انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبران‌ناپذیری جوامع هدف را تهدید می‏‌کند. البته همین فناوری‏‌ها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئه‏‌ها فراهم می‏‌کنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهی­‌بخشی سازمانی با تأکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش داده­‌بنیاد استفاده شده است. محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیه‌­و­تحلیل داده‌های کیفی از روش سه‏‌مرحله‌ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده ‌شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقوله‌ها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. بر‏اساس نتیجه این تحقیق؛ پدیده‌­محوری: انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. شرایط علی: پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانه‏‌ای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. شرایط زمینه‏‌ای: مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزش‏‌های دینی و ملی و ...؛ شرایط مداخله‏‌گر: عملکرد نرم دشمن، کمیّت و کیفیّت بودجه و برنامه‏‌های ارتباطی، کمیّت و کیفیّت ابزارهای ارتباطی و ...؛ مقوله‌­های راهبردی: شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصت‏‌ها و تهدیدها و ...؛ مقوله‌‏های پیامدی: رشد و تعالی سرمایه‏‌های انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج.ا.ایران و... .
    کلید واژگان
    بیانات مقام معظم رهبری
    آگاهی‌بخشی
    نظریه داده‌بنیاد
    ارتش ج.ا.ایران

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-03-21
    1397-01-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار پایه 18 و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
    دانشیار پایه 8 دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
    دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی آجا

    شاپا
    1735-1723
    URI
    https://ds.sndu.ac.ir/article_289.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/391837

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب