بررسی اثر اعتماد بر نوآوری درکشورهای با درآمد متوسط (با تاکید بر شعاع بیاعتمادی فوکویاما)*
(ندگان)پدیدآور
شاکری, عباسمومنی, فرشادمحمدی, تیموربهمن پور, حمیدعلیزاده, سعیدهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه در نظریات رشد و توسعه اقتصادی نوآوری در فرآیند تولید یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده توسعهیافتگی و رشد بلندمدت اقتصاد کشورها محسوب میشود. نوآوری امکان افزایش سود و سهم بازاری بنگاهها را فراهم کرده و رشد اقتصادی بالاتر را نتیجه میدهد. مفهوم نوآوری در طی سالهای اخیر به طور قابلتوجهی تکامل پیدا کرده است. پیامد تحولات در مفهوم نوآوری ورود سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل اصلی تبیینکننده نوآوری است. در واقع پس از تحولات نظریههای مبتنی بر نوآوری صاحب نظران دریافتند نوآوری صرفاً تابعی از اشکال ملموس سرمایه نیست بلکه یکی از عوامل اصلی تعیینکننده در تحقق نوآوری یک سرمایه غیر ملموس به نام سرمایه اجتماعی است. در این پژوهش با استفاده از تئوری ایده شعاع فوکویاما و دادههای پانل به بررسی اثر سرمایه اجتماعی با محور اعتماد عمومی شده بر سطح نوآوری در کشورهای با درآمد متوسط طی سالهای 2007-1996 پرداختیم. نتایج تخمین نشان میدهد که متغیر اعتماد عمومی شده به عنوان اصلیترین شاخص سرمایه اجتماعی که بیانگر اعتماد به افراد ناشناس و گروههای غیر خانواده و دوستان است بر سطح نوآوری اثر مثبت و معنیداری دارد
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیاعتماد
شعاع بیاعتمادی
نوآوری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استاد اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایراندانشیار اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
استادیار اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشیار اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
شاپا
2538-38332538-3841




