تقاضای تحصیلات و برآورد سهم تحصیلات در نابرابری درآمد
(ندگان)پدیدآور
فلاحتی, علیفتاحی, شهرامگلی, یونسگلی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده                                                  
این مقاله با استفاده از دادههای سطح خرد خانوار در دوره زمانی 1389 - 1393 و مدل اقتصادسنجی لاجیت ترتیبی تعمیمیافته و تجزیه اکساکا و بلیندر و ماچادو متا به بررسی عوامل موثر بر تقاضای تحصیلات و تعیین سهم تحصیلات از نابرابری درآمد میپردازد. نتایج نشان میدهد افزایش سالهای تحصیل والدین و کاهش تعداد فرزندان منجر به افزایش تقاضا برای تحصیلات میشود. همچنین نتایج حاصل از مدلهای تجزیه نشان میدهد سهم تحصیلات در ایجاد نابرابری در دهکهای پایین درآمد برابر با 6/0 و در دهکهای بالای درآمدی برابر با 5/2 درصد است. به طور میانگین، سهم تحصیلات در ایجاد نابرابری در سال 1389 برابر با 46/1 و در سال 1393 برابر با 26/3 درصد است. برای افزایش کارایی تحصیلات در کشور، سیاستهایی از قبیل ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، افزایش کیفیت تحصیلات و افزایش سرمایهگذاری در بخشهای دارای بیشترین پیوند پیشین و پسین توصیه میشود.
کلید واژگان
طبقهبندی JEL: D11D12
D110 واژگان کلیدی: تقاضای آموزش، لاجیت تعمیمیافته، تجزیه اکساکا بلیندر و ماچادو متا
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوهسازمان پدید آورنده
دانشیار کروه اقتصاد دانشگاه رازیمدیر گروه اقتصاد دانشگاه رازی
کرمانشاه-بلوار شهید بهشتی-دانشکده علوم اجتماعی-گروه اقتصاد
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه رازی




