پیش بینی تقاضای خدمات بانکداری الکترونیک در ایران با استفاده از روشهای شبکه عصبی مصنوعی و SARIMA
(ندگان)پدیدآور
شرزه ای, غلامعلیغفّاری نژاد, امیر حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
عدم مطابقت تقاضا برای خدمات بانکداری الکترونیک با زیرساختهای لازم برای پاسخگویی به آن میتواند مشکلات فراوانی را برای یک جامعه ایجاد نموده و روند فعالیتهای اقتصادی در آن جامعه را کند نماید. از این روی، پیشبینی تغییرات تقاضا برای این نوع خدمات در بسترسازی برای تأمین تقاضای مربوطه حائز اهمیت است. هدف اصلی این مقاله پیشبینی تقاضا برای خدمات بانکداری الکترونیک با استفاده از دو روش شبکه عصبی مصنوعی و  مدل خودرگسیونی میانگین متحرک هم انباشته فصلی (SARIMA)، مقایسه میان روشها و بررسی تطابق حجم تقاضا با بسترهای ارائه خدمات در ایران میباشد. برای این منظور از نمونهای مشتمل بر 88 مشاهده تراکنشهای صورت گرفته در 6 کانال فعلی شبکه بانکی کشور از تیرماه 1385 الی مهرماه 1392 استفاده گردیده و تقاضا تا انتهای آبان سال 1393پیشبینی شده است. نتایج حاکی از ادامه روند صعودی تراکنشها و برتری نسبی روش شبکه عصبی دارد. بنابراین توجه جدی به ایجاد زیرساختهای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک ضروری است.
کلید واژگان
بانکداری الکترونیکتقاضا
پیش ینی
شبکه عصبی مصنوعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشکده اقتصاد دانشگاه تهراندانشگاه مفید
شاپا
2423-65782423-6586



