آموزش زنان و تبیین ضرورت آن در مشروطه؛ تحلیل مکتوبات زنان در روزنامه ایران نو
(ندگان)پدیدآور
شفیعی, سمیه ساداتنوع مدرک
Textعلمی-ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر به اهمیت موضوع آموزش زنان در نزد کنشگران زن فعال در عرصه مطبوعاتی عصر مشروطه، مقاله حاضر بر حسب متون زن نوشته در روزنامه ایران نو، میکوشد نمایی از جایگاه و وضعیت زنان در فضای اجتماعی، فرهنگی آن دوره ارائه داده و با بکارگیری تکنیک تحلیل محتوای کمی کیفی پرسشهای ذیل را پاسخ دهد: ویژگیهای روزنامه نگارانه متون زن نوشته در روزنامه ایران نو چیست؟ زنان نویسنده مکتوبات چه نمایی از وضعیت زنان زمانه خود به مخاطب ارائه میدهند؟ این زنان در خلال نامهها از چه استدلالهایی در حمایت از لزوم ارائه آموزش جدید برای زنان کمک میگیرند؟ آیا میتوان سنخبندی از این استدلالها به دست داد؟
یافتهها نشان میدهد زنان پیشرو و فرهیخته در پرتوی فضای آکنده از ارزشهای جدید مشروطیت از ابزار رسانهای نوینی چون روزنامه مشهور، حرفه ای و ترقی خواهی چون ایران نو برای بیان وضعیت اسف بار زنان و نیز استدلالهایی در دفاع از لزوم آموزش زنان و برونرفت از وضعیت مذکور شامل بهبود کیفیت فرزندپروری در ابعاد سلامت جسمی و تربیتی، تدبیر منزل و ترقی کشور سود جستهاند. آنان با تکیه بر انتظارات نقش مادری و همسری و از منظری راهبردی در بلند مدت، با مخاطب قرار دادن جامعه و خصوصا مردان علاوه بر زنان فی نفسه، تغییری بنیادی در وضعیت آنان و بطور کلی جامعه را انتظار دارند که پیشرفت و تعالی واقعی ایران را با خود به همراه دارد.
کلید واژگان
آموزشمکتوبات زنان
مادری
تدبیر منزل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی (با همکاری انجمن ایرانی تاریخ)IHCS
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیشاپا
2383-12782383-1286




