مقایسة تطبیقی اثر اینترنت بر تجارت خارجی در سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه و گروه هشت کشور صنعتی جهان
(ندگان)پدیدآور
فلاحتی, علیحیدری دیزگرانی, علیکرانی, عبدالرضانوع مدرک
Textعلمی-ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با استفاده از رهیافت دادههای پانلی و بر اساس مبانی نظری، که از فرایند بهینهسازی اقتصاد خرد به دست آمده است، در پی بررسی اثر اینترنت بر تجارت است. دورة زمانی مورد مطالعه سال 2000 تا 2013 برای کشورهای گروه G8 (گروه هشت کشور صنعتی جهان) و کشورهای گروه D8 (سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه) است. بر اساس یافتههای به دست آمده از تخمین مدل با روش پانل با اثرهای ثابت، در هر دو گروه کشورها متغیر تعداد استفادهکنندگان از اینترنت اثر مثبت و معنیدار بر تجارت دارد. همچنین این متغیر در کشورهای G8 با ضریب بزرگتری اثر مثبت و معناداری بر تجارت دارد. متغیر GDP، عمق مالی، درجة باز بودن تجاری، و جمعیت نیز اثر مثبت و معناداری بر تجارت دارد. همچنین با استفاده از آزمون همجمعی پدرونی وجود رابطة تعادلی بلندمدت بین متغیرهای مدل بررسی شد که نتایج به دست آمده وجود همانباشتگی را تأیید کرد. 
کلید واژگان
اینترنتتجارت خارجی
سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه
گروه هشت کشور صنعتی جهان
پانل دیتا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیسازمان پدید آورنده
دانشیار اقتصاد، دانشگاه رازی** کارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه رازی (نویسندة مسئول)
کارشناس ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
شاپا
2383-05652383-0573




