رجحانهای اجتماعی ابزار خنثیسازی تحریمها: تحلیل میدانی و آزمایشگاهی
(ندگان)پدیدآور
اله شهنازی, روحپناهی, مجتبینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحریم به عنوان ابزار جنگ اقتصادی از مسیر ایجاد نارضایتی مردم از حکومت میتواند موثر باشد. نحوه این اثرگذاری تا حد زیادی مرتبط با رجحانهای اجتماعی مردم در قبال حکومت است. هدف این مقاله بررسی چگونگی تأثیر رجحانهای اجتماعی با تاکید بر رجحانهای مذهبی بر خنثیسازی آثار تحریمها میباشد. در این تحقیق روشهای مورد استفاده تحلیل میدانی و اقتصاد آزمایشگاهی است. به عبارتی برای آزمون فرضیه تحقیق، یک آزمایش اقتصادی کالای عمومی در کنار سنجش دینداری بازیکنان با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. تحلیل پرسشنامه بیانگر این موضوع بود که، ارتباط معناداری بین دینداری و کمک به حکومت مذهبی در شرایط تحریمی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل آزمایش نشان داد که افراد دارای ترجیحات مذهبی در شرایط تحریمی مشارکت بیشتری برای خنثیسازی اثر تحریمها دارند. لذا حکومت مذهبی با تقویت این گروه در جامعه میتواند با پشتوانه قویتر به مقابله با تحریمها برود. از طرفی مدیریت مناسب افکار عمومی و ترجیحات مردم میتواند از فشار ناشی از تحریم اقتصادی بکاهد.
کلید واژگان
تحریمهای اقتصادیترجیحات اجتماعی
اقتصاد آزمایشگاهی
بازی کالای عمومی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیر مسئول: محسن رضایی میرقائد دانشیار دانشگاه امام حسین(ع) سردبیر: مهدی صادقی شاهدانی استاد دانشگاه امام صادق(ع) هیئت تحریریه: زهرا افشاری علی اصغر بانویی صادق بختیاری جمشید پژویان عادل پیغامی مسعود درخشان مهدی صادقی شاهدانی محمدعلی فلاحی اکبر کمیجانی محمدعلی متفکرآزاد محسن مهرآرا محمدباقر نوبخت محمد نوفرستیشاپا
2252-05972588-6568




