مدل مناسب نظام تربیت معلم ایران بر اساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
(ندگان)پدیدآور
سمندری, لطف اللهکرمی پور, محمد رضاداودی, رسولکمالی, نقینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف «ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدلهای کاربردی و توسعهای است. از نظر جمعآوری دادهها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمّی) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل جدول و نمودار فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده(AVE)، ماتریس جذر AVE، آزمون کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی (کومو، بارتلت)، تحلیل عاملی تاییدی، رتبهبندی فریدمن و t تکنمونهای از طریق نرمافزارهای آماری 21SPSS-v، Smart-PLS، Lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: عوامل تشکیل دهنده نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد فلسفه تربیت با 5 مؤلفه، اهداف با 5 مؤلفه، برنامه درسی با 6 مؤلفه، ساختار سازمانی با 6 مؤلفه و ارزشیابی کیفیت آموزش با 7 مؤلفه میباشد. عوامل اثر گذاربر نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد سیاستهای کلان اداری کشور با 3 مؤلفه و برنامه ریزی استراتژیک وزارت عتف و آ.پ با 4 مؤلفه و مدیریت حرفهای با 5 مؤلفه میباشد.
کلید واژگان
نظام تربیت معلمعوامل تشکیل دهنده
عوامل اثر گذار
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان زنجان، ایراندانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان زنجان، ایران
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ، گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، زنجان ، ایران
استادیار دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان زنجان، ایران
شاپا
2717-13292717-1337




