میزان همخوانی برنامهدرسی معارف اسلامی (محتوی و اهداف) دوره عمومی آموزش و پرورش ایران با اهداف (شایستگیهای پایه) سند تفصیلی برنامهدرسی ملی
(ندگان)پدیدآور
احمدوند, محمد علینوری, محمد رحیمغفاری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تحلیل متن کتب درسی هدیههای آسمانی دوره عمومی آموزش و پرورش و بررسی میزان همخوانی آن با اهداف (شایستگیهای پایه) سند تفصیلی برنامهدرسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و روش جمعآوری دادهها سندکاوی کتابهای درسی بود. جامعه و نمونه آماری کتب درسی هدیههای آسمانی پایه دوم تا نهم بود. برای محاسبه فراوانی و بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت از شاخص آماری آنتروپی شانون استفاده شد. بررسی 2840 جمله بهعنوان واحد تحلیل نشان داد که عناصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق بهترتیب %79/19، %89/27، %98/33، %17/13 و %17/5 فراوانی داشتند. در این کتب بیشترین ضریب اهمیت مربوط به عنصر ایمان و کمترین آن مربوط به عنصر اخلاق بود. بنابراین فراوانی و اثربخشی عنصر اخلاق کمتر از حد انتظار بود و با توجه به رویکردهای مطرحشده در سند تفصیلی برنامهدرسی ملی مبنی بر انتخاب و سازماندهی محتوی بر اساس علم، عمل و اخلاق به صورت یکپارچه و بهمپیوسته تا زمینه کسب معرفت و شکلگیری تعقل و ایمان فراهم شود. در نتیجه این مطالعه نشان داد که محتوی برخی از عناصر پنجگانه از تعادل و انطباق کمتری برخوردار هستند و جهت تطبیق نیازمند توجه بیشتری هستند.
کلید واژگان
برنامهدرسیمحتوی و اهداف
شایستگیهای پایه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشجوی دکتری، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
شاپا
2717-13292717-1337




