| dc.contributor.author | احمدوند, محمد علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوری, محمد رحیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | غفاری, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:41:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:41:44Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:41:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:41:44Z | |
| dc.date.issued | 2018-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-04-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-02-03 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدوند, محمد علی, نوری, محمد رحیم, غفاری, محمد. (1397). میزان همخوانی برنامهدرسی معارف اسلامی (محتوی و اهداف) دوره عمومی آموزش و پرورش ایران با اهداف (شایستگیهای پایه) سند تفصیلی برنامهدرسی ملی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 12(3), 279-295. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2717-1329 | |
| dc.identifier.issn | 2717-1337 | |
| dc.identifier.uri | http://edu.journals.iau-garmsar.ac.ir/article_545820.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386838 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش تحلیل متن کتب درسی هدیههای آسمانی دوره عمومی آموزش و پرورش و بررسی میزان همخوانی آن با اهداف (شایستگیهای پایه) سند تفصیلی برنامهدرسی ملی (تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و روش جمعآوری دادهها سندکاوی کتابهای درسی بود. جامعه و نمونه آماری کتب درسی هدیههای آسمانی پایه دوم تا نهم بود. برای محاسبه فراوانی و بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت از شاخص آماری آنتروپی شانون استفاده شد. بررسی 2840 جمله بهعنوان واحد تحلیل نشان داد که عناصر تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق بهترتیب %79/19، %89/27، %98/33، %17/13 و %17/5 فراوانی داشتند. در این کتب بیشترین ضریب اهمیت مربوط به عنصر ایمان و کمترین آن مربوط به عنصر اخلاق بود. بنابراین فراوانی و اثربخشی عنصر اخلاق کمتر از حد انتظار بود و با توجه به رویکردهای مطرحشده در سند تفصیلی برنامهدرسی ملی مبنی بر انتخاب و سازماندهی محتوی بر اساس علم، عمل و اخلاق به صورت یکپارچه و بهمپیوسته تا زمینه کسب معرفت و شکلگیری تعقل و ایمان فراهم شود. در نتیجه این مطالعه نشان داد که محتوی برخی از عناصر پنجگانه از تعادل و انطباق کمتری برخوردار هستند و جهت تطبیق نیازمند توجه بیشتری هستند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 292 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | برنامهدرسی | fa_IR |
| dc.subject | محتوی و اهداف | fa_IR |
| dc.subject | شایستگیهای پایه | fa_IR |
| dc.title | میزان همخوانی برنامهدرسی معارف اسلامی (محتوی و اهداف) دوره عمومی آموزش و پرورش ایران با اهداف (شایستگیهای پایه) سند تفصیلی برنامهدرسی ملی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 279 | |
| dc.citation.epage | 295 | |