روایت عواطف و احساسات رشد نیافته دانشآموزان مقطع متوسطه، نمادی از برنامه درسی مغفول (مطالعهای با روش خبرگی و نقادی تربیتی)
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدشکاری, عباستقوایی, زهرانوع مدرک
Textمروری(کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
اگر هدف اصلی نظامهای آموزشی را مهیّا ساختن شرایط لازم برای پرورش همه جانبه دانشآموزان بدانیم، در آن صورت توجه به رشد تمامی ویژگیها و ظرفیتهای وجودی آنها به عنوان ضرورتی اجتنابناپذیر مطرح میگردد. از این منظر، علاوه بر وجوه و ابعاد شناختی و عقلانی یادگیرندگان، برنامهریزی جهت پرورش موزون احساسات و عواطف دانشآموزان نیز از اهمیت قابل ملاحظهای برخوردار میگردد. اما علیرغم این نقش و جایگاه، رشد عواطف دانشآموزان در نظام آموزشی ایران به دلایل مختلف از جمله دیدگاهها و نگرشهای حاکم چندان به جد گرفته نمیشود. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت و چگونگی توجه به عواطف و احساسات میان دانشآموزان دختر پایه دوم و سوم یکی از دبیرستانهای کاشان انجام گرفته است. در مقاله جهت بررسی موقعیت و جمعآوری دادهها و اطلاعات از روش خبرگی و نقادی آموزشی استفاده شده است است که طی سه مرحلهی توصیف، تفسیر و ارزشیابی به ارزیابی و نقّادی وضعیت عواطف و هیجانات در میان دانشآموزان دختر دبیرستانی پرداخته و مستنداً نشان میدهد که بخشی از ناکارآمدی نظام آموزش متوسطه کشور ریشه در بیتوجهی و غفلت از توجه رشد و پرورش احساسات دانشآموزان میباشد.
کلید واژگان
برنامه درسی پوچنقادی خبرگی آموزشی
هوش عاطفی و دانشآموزان دبیرستان
برنامه ریزی درسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه کاشاندانشگاه کاشان
دانشگاه کاشان
شاپا
8817-20082588-672X




