• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محتوای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران از نظر کاربست مؤلفه‌های تفکر انتقادی پیتر فسیونه

    (ندگان)پدیدآور
    پاپازاده, مریمهاشمی, سید جلالولوی, پروانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.020 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مروری(کیفی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش تحلیل محتوای کمّی و کیفی پایان نامه‌های کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش و رساله­های دکتری رشتۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر میزان کاربرد مؤلفه­های تفکر انتقادی فسیونه و تبیین نحوۀ به­کارگیری آن مؤلفه­ها، در این پایان‌نامه‌ها می­باشد. در تحلیل محتوا 75 پایان­نامه کارشناسی ارشد و رسالۀ دکتریِ دفاع شده طی سال‌های 91-1377 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که پایان­نامه­های کارشناسی­ارشد در مهارت طبقه‌بندی با 40/10 درصد، تحلیل استدلال‌ها و طرح و تدوین نتایج هر کدام با 90/9 درصد، تشخیص درست مباحث و دلایل با 72/9 درصد، آزمون ایده‌ها و بررسی و پرسش از شواهد و اعلام نتایج با 55/9 درصد، کشف معنا و وضوح بخشیدن به معنا با 38/9 درصد، گمانه­زنی در مورد نتایج بدیل با 46/5 درصد و توجیه و تبیین روند کار با 95/4 درصد، ارائه و تصریح استدلال­ها با 78/4 درصد، سنجش ادعاها و استدلال­ها با 43/4 درصد و خودآزمایی با 39/2 درصد بیشترین تا کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده­اند. در رساله­های دکتری، مهارت اعلام نتایج و تصریح استدلال­ها با 38/7 درصد و کشف معنا و وضوح بخشیدن به معنا و آزمون ایده­ها با 25/6 درصد و سایر مهارت­ها به یک نسبت و با 95/7 درصد به­کار گرفته شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی نیز نشانگر این بود که در عین اینکه کوشیده شده مهارت‌های نقادی در پژوهش­ها رعایت شود، اما این کاربست با توجه به مهارت‌های مورد نظر فسیونه، به نحو مطلوبی انجام نشده است
    کلید واژگان
    تحلیل محتوا
    پایان‌نامه
    رشته فلسفه تعلیم و تربیت
    تفکر انتقادی
    پیتر فسیونه
    فلسفه تعلیم و تربیت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش دانشگاه شهید چمران اهواز
    استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
    استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    8817-2008
    2588-672X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/edu.2016.12129
    http://education.scu.ac.ir/article_12129.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386354

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب