• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    معلمان تازه‌کار از والدین چه انتظاراتی دارند؟ یافته‌های یک پژوهش کیفی - کمّی در مدارس ابتدایی تهران

    (ندگان)پدیدآور
    یعقوب نژاد قاین, ناصربهرنگی, محمدرضا بهرنگیزین آبادی, حسن رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    537.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اضطراب ناشی از ورود به محیط کلاس و مدرسه همراه با کم­تجربگی، معلمان تازه­کار را در سال‏های اولیه کارشان گاهی تا سرحد ترک شغل تحت فشار قرار می‏دهد. یکی از سخت‏ترین وجوه کار معلم تازه‏کار، رابطه وی با والدین است. در رابطه با مسئله فوق، این پژوهش درصدد است به دو سوال پاسخ دهد: 1. مهم­ترین انتظارات معلمان تازه­کار از والدین چیست؟ 2. آیا نیازهای شناخته شده، اندازه­گیری معنادار و قابل قبولی از متغیر نیازهای مرتبط با والدین به عمل آورده است؟ برای پاسخ­دهی دقیق به سوالات پژوهش، از روش آمیخته­ی اکتشافی استفاده شده است. بر اساس روش تحقیق، ابتدا و در قسمت کیفی با 20 نفر از خبرگان آموزشی مصاحبه شد و سپس بر مبنای یافته‏های کیفی، پرسشنامه محقق‏ساخته شامل 13 سوال تدوین گشت. جامعه این پژوهش شامل تمامی معلمان تازه­کار شهر تهران است (که حداکثر سه سال سابقه­ی خدمت در کسوت معملی داشته­اند) که تعداد آنها 6400 نفر است. از این میان، تعداد 447 پرسش­نامه، با استفاده از روش نمونه­گیری «در دسترس» در اختیار معلمان قرار گرفت که از این تعداد 371 عدد دریافت گردید. بررسی مهم­ترین نیازها و انتظارات معلمان تازه­کار در ارتباط با والدین نشان می­دهد که پیگیری والدین از وضعیت دانش­آموزان، قدردانی نسبت به زحمات معلم و دادن اطلاعات مورد نیاز درباره­ی ویژگی­های دانش آموزان به معلم تازه­کار، مهم­ترین انتظارات و نیازهای معلمان می­باشند. استفاده از نظرات والدین در اداره­ی کلاس و نیز هماهنگی روش­های آموزشی والدین با روش معلم، نیازهایی با کمترین رتبه شناخته شدند.
    کلید واژگان
    معلم تازه‌کار
    دوره‌ی ابتدایی
    انتظار
    والدین
    مدیریت آموزشی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی / دانشگاه بیرجند
    عضو هیات علمی
    عضو هیات علمی

    شاپا
    8817-2008
    2588-672X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/edu.2016.12892
    http://education.scu.ac.ir/article_12892.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386348

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب