• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی
    • دوره 23, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عینیت در علوم تربیتی از منظر روش بازسازی عقلانی

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی گیلده, علیصادق زاده قمصری, علیرضاسجادی, سید مهدیباقری نوع پرست, خسرو
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    243.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    غلبه رویکردهای تفسیری بررویکردهای تبیینی در علوم تربیتی در دهه‌های اخیر سبب شده است که عده‌ای از صاحب‌نظران،دستیابی به عینیت در پژوهش تربیتی را ناممکن تلقی نمایند. هدف این پژوهش بررسیامکان دستیابی به عینیت در پژوهش‌هایتربیتی است و ضمن بررسی دیدگاه‌های اثبات‌گرا، پسااثبات‌گرا و بازسازی‌گرا، به این مسئله از منظر روش بازسازی عقلانی هابرماس پاسخمی‌دهد. روش تحقیق حاضر، استنتاجی و مقایسه‌ای است. یافته‌ها نشان می‌دهند که توجهبه ساختارهای هنجاری زیربنایی عام، زمینه لازم برای دستیابی به‌نوعی عینیت درتقسیر را در اختیار پژوهشگر تربیتی می‌گذارد و از این طریق پژوهشگر می‌تواندرویکردهای تبیینی و تفسیری را تلفیق کند. این امر سبب می‌شود که عینیت در پژوهشتربیتی باز سازنده از طریق بی‌طرفی از درون حاصل شود و لذا از رویکردهای اثبات‌گراو پسا اثبات‌گرا که به دنبال بی‌طرفی از بیرون هستند، متمایز شود. در پایان چالش‌ها ومحدودیت‌های این نوع عینیت در پژوهش‌هایتربیتی موردبررسی و نقد قرارگرفته‌اند.
    کلید واژگان
    روش‌شناسی
    پژوهش تربیتی
    بازسازی عقلانی
    یورگن هابرماس
    عینیت
    فلسفه تعلیم و تربیت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-01-20
    1395-11-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس
    استادیار، دانشگاه تربیت مدرس
    دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
    استاد، دانشگاه تهران

    شاپا
    8817-2008
    2588-672X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/edu.2017.12626
    http://education.scu.ac.ir/article_12626.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386344

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب