چیستی و مؤلفه های «تحول در انسان» در سازمان های آموزشی براساس آموزه های اسلامی
(ندگان)پدیدآور
گودرزی, اکرمسلیمانی, فاطمهشاه احمدقاسمی, زهرا ساداتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی چیستی و مؤلفههای مفهوم «تحول در انسان» در سازمان های آموزشی براساس دیدگاه اسلام است و روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل متن قیاسی - استقرایی است. جامعه پژوهش، آیات قرآن و نمونه مورد نظر آیات مربوط به موضوع تحول است که با روش نمونه گیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای تحول در سازمان های آموزشی، باید این مفهوم را در کارگزار تحول انسان بررسی کرد. برایناساس از نگاه اسلام، تحول همان تغییرات همهجانبه، مطلوب و مثبتی است که انسان را به کمال و قرب الهی می رساند. بنابراین مفهوم تحول براساس مؤلفه های فرایندی بودن، تکاملی، درونی، فطری، انتخابی، آگاهانه، هدفمندی و بروز و ظهور عینی در چارچوب حاکمیت اراده الهی تعریف شده است و با توجه به ماهیت مشترک مؤلفهها، آنها به دو بعد عوامل ذاتی (اراده انسان، درونی بودن، فطری بودن، آگاهانه و مبتنی بر شناخت موقعیت و تکاملی بودن) و عوامل ساختاری (هدفمند بودن، فرایندی بودن و بروز و ظهور عینی) طبقهبندی شدهاند.
کلید واژگان
مفهوم تحولکارگزار تحول (انسان)
قرب الهی
عوامل ذاتی
عوامل ساختاری
* مدیریت آموزشی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق (ع)
شاپا
2423-73962538-5461




