سلام در آموزه های اسلامی و پیامدهای تربیتی آن
(ندگان)پدیدآور
فیاض, ایراندختانصافی مهربانی, سپیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین جایگاه «سلام» در آموزه های اسلامی و پیامدهای تربیتی آن است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است و گردآوری دادهها بر اساس فرمهای فیشبرداری از منابع موجود و مرتبط انجام شده و در ادامه با شیوههای کیفی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به این ترتیب که محققان کوشیدهاند در راستای تفسیر ذهنی محتوایی دادههای متنی از طریق فرایندهای طبقهبندی نظاممند، کدبندی (باز، محوری و انتخابی)، تمسازی و طراحی ابعاد شناخته شده استفاده کنند. نتایج پژوهش نشان میدهد که «سلام» ریشه ای قرآنی و آدابی مبتنی بر سبک زندگی معصومان علیهم السلام دارد و مهمترین پیامدهای تربیتی آن در دو بعد فردی (کرامتافزایی، عزتآفرینی، تقویت تواضع و جلوگیری از تکبر، آرامش زایی و تعادل روانی) و اجتماعی (زمینه سازی انس و الفت، تقویت تعامل عاطفی، تقویت همدلی، تحکیم دوستی) دستهبندی و تبیین میشود.
کلید واژگان
سلامریشه یابی قرآنی
پیامدهای تربیتی
ابعاد فردی و اجتماعی
آموزه های اسلامی
* فلسفه تعلیم و تربیت
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایراندانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران
شاپا
2423-73962538-5461




