مقایسه مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی «کارل پوپر» با آموزه های اسلامی
(ندگان)پدیدآور
کشاورز, سوسننورانی, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده این مقاله با هدف مقایسه مبانی هستیشناسی و معرفتشناسی «کارل پوپر» با مبانی فلسفی ذکر شده در آموزههای اسلامی، به بیان مبانی فلسفی این اندیشمند میپردازد. علت انتخاب پوپر در این مقاله، نفوذ گسترده اندیشههای این فیلسوف به ویژه بعد از انقلاب اسلامی در بین صاحب نظران و اقبال گسترده به ترجمه آثار او در داخل کشور است. روش به کار گرفته شده از نوع قیاسی - استنتاجی، جامعه آماری شامل کتب و مقالات معتبر و سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران و نمونهگیری این پژوهش از نوع نمونهگیری هدفمند است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که تفاوتهای اساسی از منظر وجود واقعیت (وجود فیالجمله واقعیت و وجود مسلم و بدیهی جهان)، تقسیم واقعیت (وجود جهانهای سهگانه و مراتب و سطوح هستی) و حرکت تکاملی طبیعت (حاصل از آزمون و حذف خطا و حرکت مداوم به سوی کمال مطلق)، در هستیشناسی و تفاوتهای دیگری از منظر علم به واقع (ابطال امکان معرفت یقینی و امکان شناخت هستی)، حقیقت تشکیکی علم، ملاک علم به واقع (موفقیت در آزمون و مطابقت با مراتب گوناگون واقعیت)، نقش عالم در علم (کاشفیت و مبدع علم)، پویایی علم (پویایی و ثبات علمی)، منابع شناخت، توانایی عقلورزی (خردورزی انتقادی و توانایی تعقل در عرصه نظر و عمل) و محدودیتهای شناخت در معرفتشناسی دو دیدگاه وجود دارد.
کلید واژگان
کارل پوپرمبانی هستیشناسی
مبانی معرفتشناسی
آموزه های اسلامی
دیدگاه تربیتی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق پردیس خواهران
شاپا
2423-73962538-5461




