• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
    • دوره 4, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم تربیتی از دیدگاه اسلام
    • دوره 4, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازخوانی دیدگاه پژوهشگران معاصر به تعلیم و تربیت مبتنی بر جنسیت: مدل تناسب، تعادل و تکمیل

    (ندگان)پدیدآور
    موسوی, سیده فاطمهدهشیری, غلامرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    416.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش، با هدف بررسی مفهوم چیستی جنسیّت و تبیین تفاوت‌های بین دو جنس، تعلیم و تربیت جنسیّتی و رویکرد اسلام به تفاوت‌های جنسیّتی و آموزش و پرورش جنسیّتی با استناد به مطالعات نوین انجام شده است. روش پژوهش، روش توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر منابع و متون مرتبط با موضوع پژوهش است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که غفلت از تفاوت‌های جنسیّتی در آموزش و پرورش دختران و پسران، بدون توجه به اهداف غاییِ پرورشی اسلامی، موجب کمرنگ ‌شدن فردیت افراد در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی شده، وصول به غایت‏های تربیتی تعریف شده در این رویکرد را ناممکن می‌کند. فلسفه تمرکز بر تفاوت‌های جنسیّتی از دیدگاه اسلامی، توجه به تعالی و رشد مطلوب در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی در رسیدن به مقصد متعالی کمال وی به تناسبِ مقتضیات جنسیّتی است. تفکیک جزئی در خرده‏نظام‌های نهاد آموزش و پرورش یا در صورت تحقق طراحی دو نظام منفک آموزش و پرورش با مدل تناسب، تعادل و تکمیل نقش‌های دو جنس، نقش مهمی در نمایاندن راه‌های متفاوت و متناسب در دست‌یابی به مقصد یگانه دارد.
    کلید واژگان
    جنسیّت
    رویکرد اسلامی
    تعلیم و تربیت مبتنی بر جنسیّت
    تناسب
    تعادل
    تکمیل

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهران
    The Women's College of the Imam Sadiq University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار روان شناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س).
    استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س)

    شاپا
    2423-7396
    2538-5461
    URI
    http://esi.journals.isu.ac.ir/article_61443.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386147

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب