بازخوانی دیدگاه پژوهشگران معاصر به تعلیم و تربیت مبتنی بر جنسیت: مدل تناسب، تعادل و تکمیل
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سیده فاطمهدهشیری, غلامرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، با هدف بررسی مفهوم چیستی جنسیّت و تبیین تفاوتهای بین دو جنس، تعلیم و تربیت جنسیّتی و رویکرد اسلام به تفاوتهای جنسیّتی و آموزش و پرورش جنسیّتی با استناد به مطالعات نوین انجام شده است. روش پژوهش، روش توصیفی ـ تحلیلی مبتنی بر منابع و متون مرتبط با موضوع پژوهش است. نتایج پژوهش نشان میدهد که غفلت از تفاوتهای جنسیّتی در آموزش و پرورش دختران و پسران، بدون توجه به اهداف غاییِ پرورشی اسلامی، موجب کمرنگ شدن فردیت افراد در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی شده، وصول به غایتهای تربیتی تعریف شده در این رویکرد را ناممکن میکند. فلسفه تمرکز بر تفاوتهای جنسیّتی از دیدگاه اسلامی، توجه به تعالی و رشد مطلوب در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی در رسیدن به مقصد متعالی کمال وی به تناسبِ مقتضیات جنسیّتی است. تفکیک جزئی در خردهنظامهای نهاد آموزش و پرورش یا در صورت تحقق طراحی دو نظام منفک آموزش و پرورش با مدل تناسب، تعادل و تکمیل نقشهای دو جنس، نقش مهمی در نمایاندن راههای متفاوت و متناسب در دستیابی به مقصد یگانه دارد.
کلید واژگان
جنسیّترویکرد اسلامی
تعلیم و تربیت مبتنی بر جنسیّت
تناسب
تعادل
تکمیل
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار روان شناسی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س).استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س)
شاپا
2423-73962538-5461




