• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سازمان‌های یادگیرنده بسترآموزش محیط زیست

    (ندگان)پدیدآور
    بابازاده, علیقهرمانی, محمداکبری, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    202.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده: با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیست‌محیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافته‌های نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریه‌پردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخش‌ترین راهکار مدیریت چالش‌های اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده شدن هزاره سوم به عنوان عصر دانایی، توجه همگان به سوی مفاهیم استراتژیکی چون آموزش و یادگیری مداوم سوق داده شده است، در ادبیات علمی امروز سازمانهای یادگیرنده یکی از نظریه‌هایی است که با هدف مدیریت اثربخش آموزش و یادگیری در سیستم‌های انسانی مطرح شده است. اساس سازمان‌های یادگیرنده رویکرد سیستمی به مقوله آموزش و یادگیری است که در نهایت با رویکردی راهبردی افزایش میزان سازگاری یک سیستم را در پی داشته باشد. نظریه‌پردازان سازمان‌های یادگیرنده معتقدند در هر سازمان اجتماعی می‌توان با اتکاء به پنج اصل" قابلیت فردی، مدل‌های ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی" یادگیری را در همه عناصر و اجزاء سیستم به طور مستمر و مداوم نهادینه ساخت. خصوصیاتی مانند پیچیدگی، تنوع و فرابخشی‌بودن محیط زیست، نشان می‌دهد این نظریه می‌تواند در جهت توسعه آگاهی‌های زیست‌محیطی مؤثر باشد. با یک مطالعه اسنادی و بررسی ویژگیهای خاص و مشترک سازمان‌های یاگیرنده و مباحث زیست‌محیطی نشان داده شده است که اصول نظریه سازمان یادگیرنده می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه آموزش محیط زیست فراهم سازد.کلمات کلیدی: آموزش محیط زیست، سواد زیست محیطی، سازمان یادگیرنده، آموزش توسعه پایدار، تفکر سیستمی
    کلید واژگان
    کلمات کلیدی: "آموزش محیط زیست"
    "سواد زیست محیطی"
    "سازمان یادگیرنده"
    "آموزش توسعه پایدار"
    "تفکر سیستمی"
    مدیریت در آموزش محیط زیست

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payame Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
    دانشیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه شهید بهشتی ،تهران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه تهران

    شاپا
    2322-3057
    2538-5984
    URI
    http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_349.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386090

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب