سازمانهای یادگیرنده بسترآموزش محیط زیست
(ندگان)پدیدآور
بابازاده, علیقهرمانی, محمداکبری, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:  با گستردگی و پیچیدگی مباحث زیست محیطی، خلق سواد زیستمحیطی در سطح اقشار مختلف اجتماعی، به ضرورتی اجتنابناپذیر بدل شده است. نیل به این هدف نیاز به استفاده از یافتههای نوین مدیریت و تعلیم و تربیت دارد. به زعم نظریهپردازان علوم اجتماعی، آموزش اثربخشترین راهکار مدیریت چالشهای اجتماعی است. از طرف دیگر با نامیده شدن هزاره سوم به عنوان عصر دانایی، توجه همگان به سوی مفاهیم استراتژیکی چون آموزش و یادگیری مداوم سوق داده شده است، در ادبیات علمی امروز سازمانهای یادگیرنده یکی از نظریههایی است که با هدف مدیریت اثربخش آموزش و یادگیری در سیستمهای انسانی مطرح شده است. اساس سازمانهای یادگیرنده رویکرد سیستمی به مقوله آموزش و یادگیری است که در نهایت با رویکردی راهبردی افزایش میزان سازگاری یک سیستم را در پی داشته باشد. نظریهپردازان سازمانهای یادگیرنده معتقدند در هر سازمان اجتماعی میتوان با اتکاء به پنج اصل" قابلیت فردی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی" یادگیری را در همه عناصر و اجزاء سیستم به طور مستمر و مداوم نهادینه ساخت. خصوصیاتی مانند پیچیدگی، تنوع و فرابخشیبودن محیط زیست، نشان میدهد این نظریه میتواند در جهت توسعه آگاهیهای زیستمحیطی مؤثر باشد. با یک مطالعه اسنادی و بررسی ویژگیهای خاص و مشترک سازمانهای یاگیرنده و مباحث زیستمحیطی نشان داده شده است که اصول نظریه سازمان یادگیرنده میتواند بستر مناسبی برای توسعه آموزش محیط زیست فراهم سازد.کلمات کلیدی: آموزش محیط زیست، سواد زیست محیطی، سازمان یادگیرنده، آموزش توسعه پایدار، تفکر سیستمی
کلید واژگان
کلمات کلیدی: "آموزش محیط زیست""سواد زیست محیطی"
"سازمان یادگیرنده"
"آموزش توسعه پایدار"
"تفکر سیستمی"
مدیریت در آموزش محیط زیست
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهراندانشیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه شهید بهشتی ،تهران
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه تهران
شاپا
2322-30572538-5984




