| dc.contributor.author | بساکی, طیبه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | مقدسی, جعفر | fa_IR | 
| dc.contributor.author | نجات, محمدعلی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | برغانی فراهانی, مهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | نجمی, مجتبی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:39:31Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:39:31Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:39:31Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:39:31Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-05-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-04-02 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-01-14 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | بساکی, طیبه, مقدسی, جعفر, نجات, محمدعلی, برغانی فراهانی, مهدی, نجمی, مجتبی. (1395). بررسی نقش آموزشهای انبوهی در توسعه روستایی و فعالیتهای کشاورزان استان مرکزی. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار, 4(3), 68-79. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2322-3057 |  | 
| dc.identifier.issn | 2538-5984 |  | 
| dc.identifier.uri | http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_2972.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386076 |  | 
| dc.description.abstract | نقش آموزش در توسعه روستایی را میتوان به طور خلاصه در ارتقاء دانش فرهنگی، اجتماعی، تخصصی و افزایش مهارت ها مؤثر دانست که به دنبال آن ارتقاء بهره وری مطلوب از نعمات الهی میسر خواهد شد. شناسایی انواع روش های آموزشی لازمه کاربرد صحیح آنها در انواع آموزش هاست. در این پژوهش ضمن تعیین عوامل دخیل در به کارگیری روشهای آموزشی کشاورزان، نقش آموزش های انبوهی مورد بررسی قرار گرفت. زیرا با توجه به هزینه و در شرایطی که محدودیت های اقتصادی حاکم است شناسایی مناسب ترین روش در هر منطقه اهمیت بسیار دارد. بدین منظور، ابتدا یک تحقیق اکتشافی مقدماتی انجام، سپس با تأکید بر یافتههای آن، تحقیق اصلی با فن پیمایشی صورت گرفت. جمعیت مورد مطالعه دربرگیرنده 78000 بهرهبردار در 1400 روستا در استان مرکزی میباشد. نمونه گیری با روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای  انجام شد. از آنجا که بیش از نیمی از جمعیت مورد مطالعه بی سواد و کم سواد هستند در انتخاب روش های ترویجی مناسب بایستی این نکته مد نظر قرار گرفته و برای این گروه روش هایی به کار گرفته شود که نیاز کمتری به سواد دارند. همچنین به دلیل پراکندگی کشاورزان در گروه های سنی مختلف، انتخاب روش های مناسب ترویجی می بایست طبق نظریات موجود در روشهای آموزش بزرگسالان صورت پذیرد. از آنجا که در اکثر کشورهای در حال توسعه سطح آموزش و پرورش کشاورزان کم است، اقدام دولت به اجرای برنامه های فنی و آموزشی برای کشاورزی و افزایش ظرفیت کشاورزان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 456 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR | 
| dc.publisher | Payame Noor University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Environmental Education and Sustainable Development | en_US | 
| dc.subject | آموزش کشاورزی | fa_IR | 
| dc.subject | رفتار ارتباطی | fa_IR | 
| dc.subject | توسعه روستایی | fa_IR | 
| dc.subject | آموزش گروهی | fa_IR | 
| dc.title | بررسی نقش آموزشهای انبوهی در توسعه روستایی و فعالیتهای کشاورزان استان مرکزی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نور | fa_IR | 
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نور | fa_IR | 
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 3 |  | 
| dc.citation.spage | 68 |  | 
| dc.citation.epage | 79 |  |