ارزیابی وضعیت سواد کشاورزی پایدار کارشناسان کشاورزی: مطالعه موردی استانهای تهران و البرز
(ندگان)پدیدآور
ویسی, هادیقربانی, شیواعسکری فرد, شهروزلیاقتی, هومانفلسفی, پیماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف ارزشیابی سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان (دانش، نگرش، حساسیت و نگرانی) و ارزیابی اثرات متغیرهای اقتصادی- اجتماعی (جنسیت، سطح سواد، تجربه و منبع اطلاعاتی) بر آن انجام شد. 180 نفر از کارشناسان کشاورزی در استان تهران و البرز با استفاده از پرسشنامهای شامل چهار بخش: دانش (17 گزینه)، نگرش (10 گزینه)، حساسیت (18 گزینه) و نگرانی (19 گزینه) مورد پرسش قرار گرفتند. این کارشناسان، سابقه شرکت در دورههای آموزشی کشاورزی پایدار را داشتند. تحلیل دادهها نشان داد که کارشناسان، نگرش، حساسیت و نگرانی بالایی نسبت به پایداری کشاورزی داشتند، درحالیکه سطح دانش کشاورزی پایداری، متوسطی داشتند. به منظور بررسی اثرات متغیرهای اجتماعی- اقتصادی بر سطح سواد، شش آزمون تحلیل فاکتوریل یکطرفه انجام شد. نتایج نشان داد که جنسیت بر میزان نگرانی نسبت به پایداری کشاورزی و سطح سواد و تجربه کاری نیز بر دانش و نگرانی نسبت به پایداری کشاورزی، اثر معنیداری دارند. نتایج همچنین نشان داد که کارگاههای آموزشی و رسانهها، اثرات معنیداری بر سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان داشتند. بر اساس این نتایج، چارچوبی برای برنامهریزی باهدف توسعه سواد کشاورزی پایدار پیشنهاد شد.
کلید واژگان
سوادکشاورزی پایداردانش
نگرش
حساسیت
نگرانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
مسئول هسته پژوهشی آموزش برای توسعه پایدار محیط زیستی دانشگاه شهید بهشتیپژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی
دانشیار پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی
شاپا
2322-30572538-5984




