| dc.contributor.author | ویسی, هادی | fa_IR |
| dc.contributor.author | قربانی, شیوا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عسکری فرد, شهروز | fa_IR |
| dc.contributor.author | لیاقتی, هومان | fa_IR |
| dc.contributor.author | فلسفی, پیمان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:39:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:39:06Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:39:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:39:06Z | |
| dc.date.issued | 2017-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-06-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-03-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ویسی, هادی, قربانی, شیوا, عسکری فرد, شهروز, لیاقتی, هومان, فلسفی, پیمان. (1396). ارزیابی وضعیت سواد کشاورزی پایدار کارشناسان کشاورزی: مطالعه موردی استانهای تهران و البرز. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار, 5(3), 23-37. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3057 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5984 | |
| dc.identifier.uri | http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_3766.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/385946 | |
| dc.description.abstract | این مطالعه با هدف ارزشیابی سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان (دانش، نگرش، حساسیت و نگرانی) و ارزیابی اثرات متغیرهای اقتصادی- اجتماعی (جنسیت، سطح سواد، تجربه و منبع اطلاعاتی) بر آن انجام شد. 180 نفر از کارشناسان کشاورزی در استان تهران و البرز با استفاده از پرسشنامهای شامل چهار بخش: دانش (17 گزینه)، نگرش (10 گزینه)، حساسیت (18 گزینه) و نگرانی (19 گزینه) مورد پرسش قرار گرفتند. این کارشناسان، سابقه شرکت در دورههای آموزشی کشاورزی پایدار را داشتند. تحلیل دادهها نشان داد که کارشناسان، نگرش، حساسیت و نگرانی بالایی نسبت به پایداری کشاورزی داشتند، درحالیکه سطح دانش کشاورزی پایداری، متوسطی داشتند. به منظور بررسی اثرات متغیرهای اجتماعی- اقتصادی بر سطح سواد، شش آزمون تحلیل فاکتوریل یکطرفه انجام شد. نتایج نشان داد که جنسیت بر میزان نگرانی نسبت به پایداری کشاورزی و سطح سواد و تجربه کاری نیز بر دانش و نگرانی نسبت به پایداری کشاورزی، اثر معنیداری دارند. نتایج همچنین نشان داد که کارگاههای آموزشی و رسانهها، اثرات معنیداری بر سطح سواد کشاورزی پایدار کارشناسان داشتند. بر اساس این نتایج، چارچوبی برای برنامهریزی باهدف توسعه سواد کشاورزی پایدار پیشنهاد شد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 840 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.publisher | Payame Noor University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Environmental Education and Sustainable Development | en_US |
| dc.subject | سوادکشاورزی پایدار | fa_IR |
| dc.subject | دانش | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | حساسیت | fa_IR |
| dc.subject | نگرانی | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی وضعیت سواد کشاورزی پایدار کارشناسان کشاورزی: مطالعه موردی استانهای تهران و البرز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مسئول هسته پژوهشی آموزش برای توسعه پایدار محیط زیستی دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 37 | |