تأثیر آموزش علم و فناوری بر رشد اقتصادی در ایران
(ندگان)پدیدآور
مهرگان, دکتر نادرسپهبان قره بابا, اصغرلرستانی, الهامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در مدل رشد درونزای لوکاس تمرکز بر آموزش نیروی انسانی است که باعث سست شدن قید بازدهی نزولی در مفهوم کلی سرمایه میشود. در نتیجه در نبود فناوری برونزا ، رشد سرانه  بلند مدت  صفر  نمی شود. در این مدل، برخلاف مدل رشد بهرهوری برونزا، سرمایه انسانی از طریق سرمایهگذاری    میتواند انباشت شود، یعنی افراد خود انتخاب میکنند که چه مدت برای تحصیل سرمایهگذاری کنند. بنابراین فرض میشود که سرمایه انسانی یک نهاده قابل انباشت با بازدهی ثابت نسبت به مقیاس است. پیداست که در فقدان پیشرفتهای فنی برونزا، نرخ رشد بلندمدت توسط پارامتر انباشت سرمایه انسانی توضیح داده  میشود. در این تحقیق با استفاده از الگوی رشد درونزای لوکاس، تأثیر متغیر آموزش نیروی انسانی بر رشد اقتصادی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. مدل رشد درونزای مورد استفاده در این تحقیق، با استفاده از دادههای سالهای 1338 تا  1386 و  روش همجمعی پنج مرحلهای یوهانسن و الگوی تصحیح خطای برداری برآورد شده است. نتایج حاصل از این مطالعه موید این مطلب است که در بلند مدت رابطۀ میان انباشت سرمایۀ انسانی و انباشت سرمایههای فیزیکی بر روی رشد اقتصادی ایران مثبت و معنیدار است. همچنین در بلندمدت انباشت سرمایۀ انسانی بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی ایران دارد.
کلید واژگان
آموزشرشد اقتصادی
مدل رشد لوکاس
مدل تصحیح خطای برداری
همجمعی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran.
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه بوعلی سیناکارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه رازی
کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه رازی
شاپا
2228-59542251-6891




