| dc.contributor.author | مهرگان, دکتر نادر | fa_IR |
| dc.contributor.author | سپهبان قره بابا, اصغر | fa_IR |
| dc.contributor.author | لرستانی, الهام | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:38:29Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:38:29Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T10:38:29Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T10:38:29Z | |
| dc.date.issued | 2012-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-01-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-10-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مهرگان, دکتر نادر, سپهبان قره بابا, اصغر, لرستانی, الهام. (1391). تأثیر آموزش علم و فناوری بر رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی, 2(6), 94-71. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-5954 | |
| dc.identifier.issn | 2251-6891 | |
| dc.identifier.uri | http://egdr.journals.pnu.ac.ir/article_93.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/385760 | |
| dc.description.abstract | در مدل رشد درونزای لوکاس تمرکز بر آموزش نیروی انسانی است که باعث سست شدن قید بازدهی نزولی در مفهوم کلی سرمایه میشود. در نتیجه در نبود فناوری برونزا ، رشد سرانه بلند مدت صفر نمی شود. در این مدل، برخلاف مدل رشد بهرهوری برونزا، سرمایه انسانی از طریق سرمایهگذاری میتواند انباشت شود، یعنی افراد خود انتخاب میکنند که چه مدت برای تحصیل سرمایهگذاری کنند. بنابراین فرض میشود که سرمایه انسانی یک نهاده قابل انباشت با بازدهی ثابت نسبت به مقیاس است. پیداست که در فقدان پیشرفتهای فنی برونزا، نرخ رشد بلندمدت توسط پارامتر انباشت سرمایه انسانی توضیح داده میشود. <br />در این تحقیق با استفاده از الگوی رشد درونزای لوکاس، تأثیر متغیر آموزش نیروی انسانی بر رشد اقتصادی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. مدل رشد درونزای مورد استفاده در این تحقیق، با استفاده از دادههای سالهای 1338 تا 1386 و روش همجمعی پنج مرحلهای یوهانسن و الگوی تصحیح خطای برداری برآورد شده است. نتایج حاصل از این مطالعه موید این مطلب است که در بلند مدت رابطۀ میان انباشت سرمایۀ انسانی و انباشت سرمایههای فیزیکی بر روی رشد اقتصادی ایران مثبت و معنیدار است. همچنین در بلندمدت انباشت سرمایۀ انسانی بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصادی ایران دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 377 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.publisher | Payame Noor University, Iran. | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal of Economic Growth and Development Research | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | رشد اقتصادی | fa_IR |
| dc.subject | مدل رشد لوکاس | fa_IR |
| dc.subject | مدل تصحیح خطای برداری | fa_IR |
| dc.subject | همجمعی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش علم و فناوری بر رشد اقتصادی در ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه بوعلی سینا | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه رازی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه رازی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 94 | |
| dc.citation.epage | 71 | |