بررسی اثر کارآفرینی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب
(ندگان)پدیدآور
صباحی, احمدناجی میدانی, علی اکبرسلیمانی, الههنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به بررسی اثر کارآفرینی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب، با استفاده از دادههای سال 2008 میپردازد. پژوهش کاربردی است و گردآوری اطلاعات از طریق روش کتابخانهای-اسنادی انجام میشود. که با استفاده از مدل رشد درونزای رومر، متغیر کارآفرینی در کنار دیگر متغیرهای مهم مؤثر بر رشد، وارد مدل میشود. برای اندازهگیری کارآفرینی از سه شاخص مختلف، از جمله شاخصهای «سازمان دیدهبان جهانیکارآفرینی» استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل به روش حداقل مربعات معمولی برای دسته دادههای مقطعی در هر سه شاخص، مؤید یکدیگر است که این امر دقت و استحکام نتایج و یافتههای تحقیق را تقویت مینماید. یافتههای تحقیق حاکی از اثر معنیدار کارآفرینی بر رشد اقتصادی است. البته میزان و نوع تأثیر به سطح درآمد سرانه کشورها بستگی دارد. بدین صورت که در کشورهای با درآمد سرانه بالا، اثر کارآفرینی بر رشد اقتصادی مثبت و در کشورهای کمدرآمد و فقیر این اثر منفی است.بر اساس نتایج پژوهش، کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته بهخصوص بر اساس جنبه نوآوری آن باید مورد تأکید قرار گرفته و در کشورهای در حال توسعه نیز نیاز به سیاستهای تشویقی دولتها برای افزایش مشارکت در اقتصاد به شکل کارآفرینی، احساس میشود. 
کلید واژگان
کارآفرینینوآوری
رشد اقتصادی
الگوهای رشد درونزا
مدل اقتصادسنجی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University, Iran.
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهداستادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2228-59542251-6891




