• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر خودنظارتی بر مشکلات تغذیه‌ای کودکان آهسته‌گام

    (ندگان)پدیدآور
    محمدزاده, عادلقمرانی, امیراکبری, هدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    866.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی بازی‌درمانی مبتنی بر خودنظارتی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان آهسته‌گام خفیف انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه گروه گواه بود. جامعه‌ آماری پژوهش کلیه‌ی دانش‌آموزان 8-5 سال آهسته‌گام را شامل می‌شد که به مراکز توان‌بخشی و مدارس استثنایی شهرستان ایلام مراجعه کرده بودند. از جامعه‌ی مذکور، با روش تصادفی ساده 20 کودک به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 10 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت بازی‌درمانی مبتنی بر خودنظارتی قرار گرفت. در این زمان، گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه غربالگری مشکلات تغذیه‌ای (ماتسون و کان، 2001) بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تأثیر بازی‌درمانی مبتنی بر خودنظارتی بر مشکلات تغذیه‌ای و مؤلفه‌های آن در مؤلفه‌های انتخابی بودن غذا (005/0=P و 660/10=F)، مهارت‌های تغذیه‌ای (002/0=P و 598/12=F)، امتناع از خوردن (009/0=P و 611/8=F) و مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن (014/0=P و 412/7=F) در سطح 0.05=α معنی‌دار بود، اما تأثیر آن بر مؤلفه‌ی آسپراسیون (725/0=P و 128/0=F) معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج پژوهش می‌توان گفت مداخله‌ی بازی‌درمانی مبتنی بر خودنظارتی باعث کاهش مشکلات تغذیه‌ای کودکان آهسته‌گام می‌شود.
    کلید واژگان
    بازی‌درمانی مبتنی بر خودنظارتی
    کودکان آهسته‌گام
    مشکلات تغذیه‌ای

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان.ایران
    استادیار گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان.ایران
    کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه.ایران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    http://www.ceciranj.ir/article_64793.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382268

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب