اثربخشی آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد در بهبود مهارتهای عدد بنیادی کودکان درخطر مشکلات ریاضی در سنین پیش از دبستان
(ندگان)پدیدآور
قاسمی, مسعوددرتاج, فریبرزسعدی پور, اسماعیلدلاور, علیسرابی, صدیقهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد بر مهارتهای عدد کودکان در خطر مشکلات ریاضی در سنین پیش از دبستان انجام شده است. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان سنین 3 تا 6 سال تحت آموزش در مهدهای کودک و پیش دبستانیهای منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران بود. شرکت کنندهها به روش تصادفی خوشهای از 4 ناحیه از منطقه 1 آموزش و پرورش شهر تهران، به تعداد 90 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (سنین 3، 4 و 5 هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. از 3 آزمون دانش عدد ، حس عدد جردن و بازشناسی عدد در تشخیص 90 کودک در خطر مشکلات ریاضی استفاده شد. گروههای آزمایشی به مدت 4 هفته (هفتهای دو جلسه 45 دقیقه ای) تحت آموزش مداخلهای راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد قرار گرفتند. نتایج توسط روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: مقادیرسطح معناداری در خرده مقیاسها و کل آزمون حس عدد جردن و بازشناسی عدد، 05/0نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عدد بر بهبود مهارتهای عدد کودکان دارای مشکلات ریاضی خیلی موثر بوده است و نقش پیشگیرانهای در اختلالات ریاضی سنین بعدی خواهد داشت
کلید واژگان
آموزش راهبردهای شمارش و بازشناسی عددمهارتهای عدد بنیادی
پیش از دبستان
کودکان در خطر مشکلات ریاضی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیاستاد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
استاد سنجش و اندازه گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد بهداشت خانواده دانشگاه یو کی ام (
شاپا
2588-34882645-3630




