| dc.contributor.author | یوسف زاده, آتنا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | جلیلی آبکنار, سمیه | fa_IR | 
| dc.contributor.author | عاشوری, محمد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:28:07Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:28:07Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:28:07Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:28:07Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-09-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-07-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2019-01-25 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1397-11-05 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | یوسف زاده, آتنا, جلیلی آبکنار, سمیه, عاشوری, محمد. (1397). اثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام. توانمندسازی کودکان استثنایی, 9(3), 75-86. doi: 10.22034/ceciranj.2018.82139 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2588-3488 |  | 
| dc.identifier.issn | 2645-3630 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2018.82139 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.ceciranj.ir/article_82139.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382227 |  | 
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام بود. پژوهش حاضر یک مطالعۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونۀ آماری این پژوهش را 30 نفر از مادران کودکان آهستهگام و فرزندان آنها تشکیل میدادند کهبه روش نمونهگیری در دسترس از مدارس استثنایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397 انتخاب شدند و بهصورت تصادفی و بهطور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 16 جلسۀ آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش (هفتهای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند؛ در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشت. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر ارزیابی  (1993) ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با بهکارگیری نسخۀ 23 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت روانی و خردهمقیاسهای آن (علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش بهطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود، به بیان دیگر، مداخله تأثیر مثبتی بر سلامت روان گروه آزمایش داشت. آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش باعث بهبود سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام شد. بنابراین، برنامۀ اوقات فراغت ویژهای نیاز است تا سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام افزایش یابد.
کلید واژهها | fa_IR | 
| dc.format.extent | 9078 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | انجمن علمی کودکان استثنایی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | توانمندسازی کودکان استثنایی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Empowering Exceptional Children | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2018.82139 |  | 
| dc.subject | برنامۀ اوقات فراغت عرش | fa_IR | 
| dc.subject | سلامت روانی | fa_IR | 
| dc.subject | مادران کودکان آهستهگام | fa_IR | 
| dc.title | اثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهستهگام | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 9 |  | 
| dc.citation.issue | 3 |  | 
| dc.citation.spage | 75 |  | 
| dc.citation.epage | 86 |  | 
| nlai.contributor.orcid | 0000000304968273 |  | 
| nlai.contributor.orcid | 0000000216852932 |  |