نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیوسف زاده, آتناfa_IR
dc.contributor.authorجلیلی آبکنار, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorعاشوری, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:28:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:28:07Z
dc.date.available1399-07-09T10:28:07Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:28:07Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-25en_US
dc.date.submitted1397-11-05fa_IR
dc.identifier.citationیوسف زاده, آتنا, جلیلی آبکنار, سمیه, عاشوری, محمد. (1397). اثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهسته‌گام. توانمندسازی کودکان استثنایی, 9(3), 75-86. doi: 10.22034/ceciranj.2018.82139fa_IR
dc.identifier.issn2588-3488
dc.identifier.issn2645-3630
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2018.82139
dc.identifier.urihttp://www.ceciranj.ir/article_82139.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382227
dc.description.abstractهدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهسته‌گام بود. پژوهش حاضر یک مطالعۀ نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. نمونۀ آماری این پژوهش را 30 نفر از مادران کودکان آهسته‌گام و فرزندان آن‌ها تشکیل می‌دادند کهبه روش نمونه‌گیری در دسترس از مدارس استثنایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397 انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی و به‌طور مساوی در یکی از دو گروه آزمایش و گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 16 جلسۀ آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش (هفته‌ای 2 جلسه؛ هر جلسه 60 دقیقه‌) شرکت کردند؛ در حالی که گروه کنترل در این جلسات شرکت نداشت. آزمودنی‌ها با استفاده از پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر ارزیابی  (1993) ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری با به‌کارگیری نسخۀ 23 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که بعد از مداخله، میانگین نمرات سلامت روانی و خرده‌مقیاس‌های آن (علائم جسمانی، اضطراب، نقص در عملکرد اجتماعی و افسردگی) در گروه آزمایش به‌طور معناداری کم‌تر از گروه کنترل بود، به بیان دیگر، مداخله تأثیر مثبتی بر سلامت روان گروه آزمایش داشت. آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش باعث بهبود سلامت روانی مادران کودکان آهسته‌گام شد. بنابراین، برنامۀ اوقات فراغت ویژه‌ای نیاز است تا سلامت روانی مادران کودکان آهسته‌گام افزایش یابد. کلید واژه‌هاfa_IR
dc.format.extent9078
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی کودکان استثنایی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofتوانمندسازی کودکان استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofEmpowering Exceptional Childrenen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ceciranj.2018.82139
dc.subjectبرنامۀ اوقات فراغت عرشfa_IR
dc.subjectسلامت روانیfa_IR
dc.subjectمادران کودکان آهسته‌گامfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش برنامۀ اوقات فراغت عرش بر سلامت روانی مادران کودکان آهسته‌گامfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین- پیشوا، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage75
dc.citation.epage86
nlai.contributor.orcid0000000304968273
nlai.contributor.orcid0000000216852932


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد