مقایسه اثربخشی بازیدرمانی انفرادی و گروهی بر تابآوری در دانشآموزان دبستانی مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی
(ندگان)پدیدآور
نایبی, الههپاشا, رضابختیارپور, سعیدافتخار صعادی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی بازیدرمانی انفرادی و گروهی بر تابآوری در دانشآموزان دبستانی مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبستانی (252 نفر؛ 101 دختر و 151 پسر) مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر از آنان انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 20 دانشآموزان) قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تابآوری کونور- دیویدسون (CD-RISC) استفاده شد. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. گروههای آزمایش تحت بازیدرمانی انفرادی (10 جلسه 45 دقیقهای) و بازیدرمانی گروهی (10 جلسه 60 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بازیدرمانی انفرادی و گروهی بر افزایش تابآوری دانشآموزان دبستانی مبتلا به نقصتوجه- بیشفعالی اثربخش بودند (01/0p
کلید واژگان
بازیدرمانی انفرادیبازیدرمانی گروهی
تابآوری و نقصتوجه- بیشفعالی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایراندانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




