بررسی عملکرد شناختی مبتلایان به اختلال یادگیری ریاضی و خواندن بر اساس آزمون واکنش سنج زمان و آزمون استروپ
(ندگان)پدیدآور
سلیمانی, اسماعیلنوری پور لیاولی, رقیهرشادت زمان اباد, مختارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف مقایسه نتایج آزمون واکنش سنج زمان و آزمون استروپ در مبتلایان به اختلال یادگیری ریاضی و اختلال خواندن در شهرستان ارومیه انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. جامعهآماریپژوهشحاضر شامل کلیه دانشآموزانپایهچهارم، پنجم و ششمابتداییمدرسه اختلالهای یادگیری شهرستان ارومیه درسالتحصیلی 95 -1394 بود. نمونه این پژوهش شامل 40 دانشآموز دارای اختلال یادگیری ریاضی و خواندن بود که بهصورت نمونهگیری در دسترس بر اساس ملاک ورود؛ وجود اختلال ریاضی و خواندن، پایه تحصیلی چهارم و پنجم و ششم و ملاک خروج؛ داشتن هرگونه معلولیت جسمی، حرکتی، نابینایی، کمتوانی ذهنی، اوتیسم و اختلال رفتاری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی کیمت، آزمون نارساخوانی، آزمون استروپ و دستگاه زمان واکنشسنج استفاده شد. دادههای پژوهش با آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) توسط نرمافزار SPSS-22 تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره مطالعه حاضر نشان داد بین گروه اختلال یادگیری ریاضی و خواندن در انواع زمان واکنش (ساده- انتخابی و تمیزی) تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین گروه اختلال یادگیری ریاضی و خواندن در کارتهای شماره 1 و 3 آزمون استروپ تفاوت معناداری وجود دارد اما در کارتهای 2 و 4 تفاوت معناداری به دست نیامد. با توجه به نتایج این تحقیق، از تواناییهای شناختی در حوزه سرعت پردازش اطلاعات و نگهداری توجه، تکالیف تقویتکننده سرعت پردازش اطلاعات و توجه بهویژه اختلال خواندن میتوان جهت افزایش آگاهی والدین دارای کودک مبتلابه اختلالات یادگیری استفاده نمود.
کلید واژگان
اختلال یادگیریواکنش سنج زمان
آزمون استروپ
عملکرد شناختی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
انجمن علمی کودکان استثنایی ایرانسازمان پدید آورنده
اﺳﺘﺎدﯾﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اروﻣﯿﻪدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه الزهرا تهران،ایران
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
2588-34882645-3630




