• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانمندسازی کودکان استثنایی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عملکرد شناختی مبتلایان به اختلال یادگیری ریاضی و خواندن بر اساس آزمون واکنش سنج زمان و آزمون استروپ

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمانی, اسماعیلنوری پور لیاولی, رقیهرشادت زمان اباد, مختار
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.509 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر باهدف مقایسه نتایج آزمون واکنش سنج زمان و آزمون استروپ در مبتلایان به اختلال یادگیری ریاضی و اختلال خواندن در شهرستان ارومیه انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعهآماریپژوهشحاضر شامل کلیه دانش­آموزانپایهچهارم، پنجم و ششمابتداییمدرسه اختلال­های یادگیری شهرستان ارومیه درسالتحصیلی 95 -1394 بود. نمونه این پژوهش شامل 40 دانش­آموز دارای اختلال یادگیری ریاضی و خواندن بود که به‌صورت نمونه­گیری در دسترس بر اساس ملاک ورود؛ وجود اختلال ریاضی و خواندن، پایه تحصیلی چهارم و پنجم و ششم و ملاک خروج؛ داشتن هرگونه معلولیت جسمی، حرکتی، نابینایی، کم‌توانی ذهنی، اوتیسم و اختلال رفتاری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی کی­مت، آزمون نارساخوانی، آزمون استروپ و دستگاه زمان واکنش‌سنج استفاده شد. داده­های پژوهش با آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) توسط نرم‌افزار SPSS-22 تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره مطالعه حاضر نشان داد بین گروه اختلال یادگیری ریاضی و خواندن در انواع زمان واکنش (ساده- انتخابی و تمیزی) تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین گروه اختلال یادگیری ریاضی و خواندن در کارت‌های شماره 1 و 3 آزمون استروپ تفاوت معناداری وجود دارد اما در کارت‌های 2 و 4 تفاوت معناداری به دست نیامد. با توجه به نتایج این تحقیق، از توانایی‌های شناختی در حوزه سرعت پردازش اطلاعات و نگهداری توجه، تکالیف تقویت‌کننده سرعت پردازش اطلاعات و توجه به‌ویژه اختلال خواندن می­توان جهت افزایش آگاهی والدین دارای کودک مبتلابه اختلالات یادگیری استفاده نمود.
    کلید واژگان
    اختلال یادگیری
    واکنش سنج زمان
    آزمون استروپ
    عملکرد شناختی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    انجمن علمی کودکان استثنایی ایران
    سازمان پدید آورنده
    اﺳﺘﺎدﯾﺎر رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اروﻣﯿﻪ
    دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه الزهرا تهران،ایران
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران

    شاپا
    2588-3488
    2645-3630
    URI
    http://www.ceciranj.ir/article_63675.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382155

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب