آسیبشناسی طرحهای ارزیابی درونی و راههای توسعه اثربخشی آن (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد
(ندگان)پدیدآور
حکیمی, وجیهمهرام, بهروزآهنچیان, محمد رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی طرحهای ارزیابی درونی و راههای توسعه اثربخشی آن در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. روش پژوهش، مطالعه موردی و منابع جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پنج گروه شامل: مدیران گروههای آموزشی و ارزیابان درونی که طرحهای ارزیابی درونی را به اتمام رساندهاند(16)نفر، مدیران گروه و ارزیابان درونی که هنوز طرحهای ارزیابی درونی را به اتمام نرساندهاند(35)نفر، مدیران گروه و اعضای هیأت علمی گروههایی که هنوز درگیر اجرای طرحهای ارزیابی درونی نشدهاند(16)نفر، متخصصان موضوعی ارزشیابی(3)نفر و مدیران ستادی دانشگاه فردوسی مشهد(7)نفر در سال 1390بودند. برای جمع آوری اطلاعات با روش مصاحبه نیمه ساخت یافته از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب مصاحبه شوندگان استفاده شد. یافتههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل تفسیری- تأملی مورد تحلیل قرار گرفتند و اعتبار پژوهش با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. نتایج نشان داد که مهمترین علل خودداری برخی گروههای آموزشی از انجام ارزیابی درونی در دانشگاه فردوسی مشهد؛ عبارتند از: عدم فرهنگسازی، کمبود مشوقهای مالی و پژوهشی و عدم وجود انگیزه. مهمترین مشکلات فراروی مجریان طرحهای ارزیابی درونی در حال اجرا عبارتند از: عدم همکاری اعضای هیأت علمی، عدم وجود پایگاه جامع اطلاعاتی و به روز نبودن اطلاعات دانشجویان- اعضای هیأت علمی و گروه و دانشکده. مهمترین دلایل جهت عملیاتی نشدن راهکارها و پیشنهادهای ارائه شده در طرحهای ارزیابی درونی عبارتند از: تأکید کم و عدم پیگیری عملیاتی شدن پیشنهادها توسط دفتر نظارت و ارزیابی، باز نشسته شدن یا جابه جایی مجریان و مدیران گروههای آموزشی طرحهای خاتمه یافته. مهمترین راهکارها جهت اثربخشی بیشتر طرحهای ارزیابی درونی در دانشگاه فردوسی مشهد عبارتند از: افزایش مشوقهای مالی و پژوهشی طرح و ایجاد انگیزه.
کلید واژگان
ارزیابی درونیبرنامهریزی آموزشی
مدیران گروههای آموزشی
دانشگاه فردوسی مشهد
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
غیر شاغلدانشیار گروه علوم تربیتی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد




