نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدارابی, سلمانfa_IR
dc.contributor.authorعزیزی, نعمت الهfa_IR
dc.contributor.authorسلیمی, جمالfa_IR
dc.contributor.authorشیربگی, ناصرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:25:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:25:22Z
dc.date.available1399-07-09T10:25:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:25:22Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-15en_US
dc.date.submitted1398-04-24fa_IR
dc.identifier.citationدارابی, سلمان, عزیزی, نعمت اله, سلیمی, جمال, شیربگی, ناصر. (1398). تأملی بر شاخصهای پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آموزش عالی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 8(15), 19-55. doi: 10.22080/eps.2019.2492fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22080/eps.2019.2492
dc.identifier.urihttp://eps.journals.umz.ac.ir/article_2492.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381328
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف واکاوی دیدگاه سیاستگذاران و برنامه­ریزان آموزش عالی در خصوص شاخص های پایداری دانشگاهی و ارائه الگوی مفهومی جامع با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی صورت گرفت. در این پژوهش سازوکارهای دانشگاه پایدار و رسالت های همه جانبه و ذاتی آن به عنوان مبنایی برای تحلیل و شناسایی شاخصهای پایداری دانشگاهی مورد استفاده واقع گردید. به منظور گردآوری داده ها  از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روش تحلیل داده ها، روش تحلیل محتوای استقرایی بود. جامعه آماری در این پژوهش اساتید صاحبنظر، سیاستگذاران و برنامه­ریزان حوزه آموزش عالی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند  انتخاب شدند. تعداد نمونه ها با توجه به اشباع نظری به 17 نفر رسید. در راستای اعتبار بخشی یافته ها از دو راهبرد تحلیل و بازبینی توسط مشارکت کنندگان و  توسط همکاران استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها در فرایند کد گذاری، به شناسایی 153 کد باز، منجر شد که در نهایت در قالب23 مقوله محوری و 8 کد انتخابی دسته بندی شد. یافته های پژوهش شامل 8 مقوله اصلی عناصر و ابعاد پداگوژی در فرایند های یاد دهی یادگیری، پژوهش پایدار، الزامات ساختی کارکردی، پایداری اجتماعی، پایداری اقتصادی، هویت علمی و آکادمی و دیپلماسی علمی در عصر جهانی شدن بود. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد، دانشگاه ها  برای حفظ و ثبات خود در شرایط کنونی بایستی به سمت پایداری پیش روند. بر این اساس دانشگاهی پایدار دانشگاهی است که دارای راهبرد و استراتژی پایدار، دید فراکنشی و برخوردار از حمایت جامعه در پیاده سازی اصول و مفاهیم پایداری در کارکردهای یاددهی- یادگیری پایدار، پژوهش پایدار ، تقویت جامعه دموکراتیک، حداقل سازی آثار منفی زیست محیطی، اقتصادی اجتماعی و بهداشتی بوده، و دارای الزامات ساختاری کارکردی ، تعاملات علمی و آکادمیک، نظام اقتصادی و مالی تعریف شده و نیرومند که همواره در صدد تقویت هویت شهروندان حرفه ای درکمک  به جامعه پایدار و پیشگام است.fa_IR
dc.format.extent1937
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22080/eps.2019.2492
dc.subjectنظام آموزش عالیfa_IR
dc.subjectدانشگاه پایدارfa_IR
dc.subjectپداگوژیfa_IR
dc.subjectتقویت جامعه دموکراتیکfa_IR
dc.subjectهویت علمی و آکادمیکfa_IR
dc.titleتأملی بر شاخصهای پایداری دانشگاهی: واکاوی دیدگاه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه کردستانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی / دانشگاه کردستانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات علمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه کردستانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue15
dc.citation.spage19
dc.citation.epage55
nlai.contributor.orcid0000-0001-8770-4227


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد