بررسی نظریة فلسفة اخلاق آیتالله مصباح یزدی و نسبت آن با «توحید»
(ندگان)پدیدآور
محمدی, علیعبداللهی, یحیینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظریۀ استاد مصباح را میبایست در دو مبحث «تحلیل فعل اخلاقی» و «تحلیل گزارههای اخلاقی» بیان کرد. در بخش اول، استاد مصباح معتقد است که میل محوری و اصلی در انسان، «حب نفس» است؛ و آن کمال و مطلوبیتی که بیشتر از همه، منافع نفس را تأمین میکند، دوست داشتنیتر و علاقۀ انسان به آن افزونتر است. چنین مطلوبی را «کمال نهایی» میخوانند که مصداق آن، «قرب به خداوند» است. بنابراین افعالی که نسبت به این کمال نهایی جنبۀ مقدمیت دارند و موجب تقرب میشوند، فعل اخلاقی و ارزشیاند؛ و افعالی که جنبۀ مانعیت دارند، افعال ضداخلاقی هستند. مقصود ایشان از «مقدمیت»، ضرورت بالقیاس میان فعل اخلاقی و آن کمال نهایی است. در مبحث دوم (تحلیل گزارههای اخلاقی)، ایشان «موضوع گزارههای اخلاقی» را از سنخ مفاهیم ثانی فلسفی میداند که از روابط علیتی موجود بین فعل اختیاری و نتیجۀ آن، انتزاع میشود. بخش دوم مقاله به بررسی این نظریه و نسبت آن با «توحید» اختصاص دارد. آیا طبق این نظریه، «پرستش و عبودیت» به تبع «حب نفس» تعریف نمیشود؟ آیا شدت و ضعف در «حب نفس» میتواند توجیهکنندۀ «طاعت و عصیان» الاهی شود؟ آیا این نظریه، برای طرح نظام افعال اخلاقی موفق است؟ سؤالات سهگانۀ فوق، محورهای بخش دوم مقاله است.
کلید واژگان
حبّ نفسکمال نهایی
ضرورت بالقیاس الی الغیر
پرستش و توحید
طاعت و عصیان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجسازمان پدید آورنده
طلبۀ سطح سه حوزۀ علمیۀ قم.دانشجوی دکتری رشتۀ شیعهشناسی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی.




