دوره 4, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • سیر تحول الاهیات اخلاقی کاتولیک 

    مفتاح, احمدرضا (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    الاهیات اخلاقی مسیحی، تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است. عهد جدید، منشأ اصلی اخلاق مسیحی است. محور تعالیم حضرت عیسی7، ملکوت خدا بود؛ و تحول درونی، شرط ورود به ملکوت تلقی می‌شد. اخلاق مورد نظر پولس، فضیلت‌محور بود و به جای ...

  • بنیادهای اخلاق بودایی و الگوهای غربی 

    شجاعی, علیرضا (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    گوهر تعالیم بودا بر پایۀ قانون طبیعی (درمه) یا نظم اخلاقی نهاده شده است. این درمه با قانون حاکم بر کردارهای اخلاقی (کرمه) پیوند می‌خورد. این دو مفهوم در کنار چند مفهوم دیگر، بنیاد‌های اخلاق بودایی را می‌سازند. این مفاهیم ...

  • اخلاقیات سلوک عرفان یوگایی 

    صادقی شهپر, علی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    عرفان یوگا[1]ی «پتنجلی» در هند، همچون سایر روش‌های عرفانی، در مرحلۀ مقدماتی سیر و سلوک زاهدانه، از اخلاقیات و شریعت هندی و قوانین اخلاقی «مَنو»[2] بهره گرفته است. در مکتب یوگا، ...

  • نقش و جایگاه عقل در اخلاق از منظر فارابی 

    بلبلی قادیکلایی, سمیه؛ پارسانیا, حمید (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    بررسی ارتباط عقل و اخلاق، از مباحث گریز ناپذیر فلسفی در زمینۀ اخلاق است. فارابی نیز یکی از تأثیرگذارترین فلاسفۀ مسلمان در حوزۀ اخلاق است. اما این‌که از منظر فارابی، عقل چه نقش و جایگاهی در اخلاق دارد، پرسشی است که در این ...

  • بررسی نظریة فلسفة اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی و نسبت آن با «توحید» 

    محمدی, علی؛ عبداللهی, یحیی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2014-04-21)
    نظریۀ استاد مصباح را می‌بایست در دو مبحث «تحلیل فعل اخلاقی» و «تحلیل گزاره‌های اخلاقی» بیان کرد. در بخش اول، استاد مصباح معتقد است که میل محوری و اصلی در انسان، «حب نفس» است؛ و آن کمال و مطلوبیتی که بیش‌تر از همه، منافع ...