مرور دوره 9, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

  • تبیین وحیانی از اخلاق فضیلت به روایت قرآن کریم 

    دهقانی فیروزآبادی, وحید؛ علیزاده, مهدی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2020-02-20)
    اخلاق فضیلت یکی از مشهورترین نظریه‌های اخلاق هنجاری است که وجه تمایز اصلی­اش با نظریه­های فایده­گرا و وظیفه­گرا، تأکید بر فضیلت­ها و منش­های اخلاقی است. تاکنون تقریرهای مختلفی از اخلاق فضیلت ارائه شده که تقریر سعادت­گرا و ...

  • تبیین نظری رابطه نیت با عملکرد سازمانی از منظر اسلام 

    احمدی, اسدالله؛ توکلی, عبدالله؛ آقاپیروز, علی (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2020-02-20)
    در متون دینی بر اهمیت نیت در ارزشمندی رفتار و عملکرد فردی و سازمانی تأکید شده است، این پژوهش با موضوع بررسی نظری رابطه نیت با عملکرد سازمانی از منظر اسلام و با هدف تحلیل و تبیین تأثیر نیت بر ارزشمندی عملکرد سازمانی بر اساس ...

  • وظیفه گرایی خداگرا در اندیشه اخلاقی شهید صدر 

    لاهوتیان, حسن؛ محمدی منفرد, بهروز (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2020-02-20)
    معیار سنجش ارزش های اخلاقی اگرچه از سوی متفکران مسلمان به طور مستقل مورد بررسی قرار نگرفته است اما می توان براساس مبانی فکری هریک از آنها این معیارها را استنباط کرد. شهید سید محمد باقر صدر نیز از جمله اندیشمندان مسلمان است ...

  • مبناگرایی در اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی 

    ابوالقاسم زاده, مجید (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2020-02-20)
    وجود قضایای بدیهی و ارجاع قضایای نظری به آنها (= نظریه مبناگرایی) از جمله مباحث مهم معرفت‌شناسی عام است. در معرفت‌شناسیِ اخلاق نیز، به‌عنوان معرفت‌شناسیِ مقید یا مضاف، این پرسش مطرح است که آیا علم اخلاق از قضایای بدیهی ...

  • شیوه های تقویت انگیزش رفتار مطلوب در آیات قرآن و روایات اسلامی 

    شیرزاد, علیرضا؛ کاویانی, محمد (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2020-02-20)
    یکی از مسیرهای شکل گیری روانشناسی اسلامی، مسأله گزینی از زندگی روزمره و پاسخ  با تکیه بر آموزه های قرآن و روایات است؛ انگیزه عامل، از مسائلی است که در زندگی روزمره حضوری پررنگ دارد؛ فرد مسلمان می تواند انگیزه های مثبت خود ...

  • رویکرد غزّالی در تربیت اخلاقی عرفانی نفس و نقد آن از دیدگاه امام خمینی قدس سرّه 

    بهشتی, محمد (پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, 2020-02-20)
    هدف پژوهش حاضر تبیین و بررسی رویکرد ابوحامد غزّالی در ساحت تربیت اخلاقی و عرفانی و نقد آن از نگاه امام خمینی(ره) است. روش تحقیق توصیفی تفسیری و مبتنی بر داده‌های اسنادی است، ابتدا منابع اطلاعاتی دست اول مرتبط با موضوع تحقیق ...