شناسایی عوامل مؤثر بر الگوی ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
کریمی ارقینی, علیمیرزایی, نورالدینانتصار فومنی, غلامحسیننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مناسب برای ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در مدارس ابتدایی استان زنجان انجام شد. این پژوهش با رویکرد تفسیرگرایانه اجتماعی به دنبال بررسی این مسئله است که از دیدگاه کارشناسان و صاحب نظران مدیریت مدارس و راهبران آموزشی، عوامل، ملاکها و نشانگرهای ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی کدامند؟ بر این اساس، ابتدا حجم نمونه و روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبۀ نیمهساختاریافته با تعداد 25 نفر از مدیران مدارس دورۀ ابتدایی انجام شد؛ سپس ابزار اندازهگیری براساس مؤلفههای شناسایی شده در قالب پرسشنامه 107سؤالی طراحی گردید و روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد و در نهایت ضریب پایایی(95/0) به دست آمد. دادههای حاصل از منابع یادشده به دادههای متنی تبدیل شد و از طریق روش زمینهای به مقولهبندی دادههای گردآوری شده اقدام گردید. پس از کدگذاری، باز، کدگذاری محوری و انتخابی انجام شد و بر این اساس 8 عامل، 26 ملاک و 107 نشانگر به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد برای ارائه الگوی مناسب ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی مجموعه عوامل 8 گانه (برنامهریزی، آموزش و یادگیری، فعالیتهای پرورشی و فوق برنامه، تربیت بدنی و سلامت، مشارکت، برقرای روابط انسانی، نظارت و راهنمایی، مدیریت امور اداری و مالی)، ملاکها و نشانگرها باید مورد توجه قرار گیرند.
کلید واژگان
ارائه الگوارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی
مدارس ابتدایی
شماره نشریه
41399تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجاناستاد یاروعضو هیئت علمی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران
-استاد یاروعضو هیئت علمی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران
شاپا
2345-65232345-6531




