هنجاریابی مقیاس دانش محتوایی تربیتی بازیهای دیجیتال در بین دبیران مدارس متوسطه
(ندگان)پدیدآور
علی زاده, سیماسرمدی, محمدرضاصیف, محمدحسنمظلومیان, سعیدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف هنجاریابی مقیاس دانش محتوای تربیتی معلمان مدارس متوسطه ارومیه در استفاده از بازیهای دیجیتال انجام شد. پژوهش حاضر از نظر روش، همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس متوسطه شهر ارومیه است. در این پژوهش، از بین نواحی آموزش و پرورش، به صورت تصادفی، ناحیه دو انتخاب و سپس با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی، پرسشنامهها بین معلمان مدارس متوسطه ناحیه 2 توزیع شد. برای سنجش دانش محتوای تربیتی در استفاده از بازیهای دیجیتال از پرسشنامه سو و همکاران (۲۰۱۳) استفاده و در نهایت دادههای جمعآوری شده از طریق آزمون آماری تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. در تحلیل عاملی تاییدی، مقادیر شاخصهای نیکویی برازش، بیانگر برازش خوب مدل بود؛ همچنین نتایج نشان داد که همه گویههای مقیاس دانش محتوای تربیتی معلمان مدارس متوسطه ارومیه در استفاده از بازیهای دیجیتال بار عاملی مورد قبول داشتند و هیچکدام از گویهها از پرسشنامه سو و همکاران (۲۰۱۳) حذف نشد؛ لازم به ذکر است که در خرده مقیاس دانش بازی، گویه ۱ با بار عاملی (۷۷۹/0)، در خرده مقیاس دانش تربیتی بازی، گویه ۹ با بار عاملی (۷۴۵/0) و در خرده مقیاس دانش محتوایی بازی، گویه ۱۲ با بار عاملی (۷۶۱/0)، به عنوان مهمترین گویههای مربوط به هریک از مولفههای دانش بازی، دانش تربیتی بازی و دانش محتوایی بازی به حساب میآید.مقیاس دانش محتوای تربیتی معلمان مدارس متوسطه شهرستان ارومیه در استفاده از بازیهای دیجیتالی از روایی محتوایی و سازهای مطلوب برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی دانش محتوایی تربیتی سایر مدارس متوسطه در استفاده از بازیهای دیجیتالی استفاده کرد.
کلید واژگان
هنجاریابیدانش محتوایی تربیتی بازی
دانش بازی
دانش تربیتی بازی
دانش محتوایی بازی
شماره نشریه
41399تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای، برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
شاپا
2345-65232345-6531




