بررسی رابطه ابعاد کارکرد خانواده و خلاقیت هیجانی با نقش واسطهای سبکهای مقابلهای در دانشآموزان تیز هوش
(ندگان)پدیدآور
ساداتی فیروزآبادی, سمیهیوسفی, صادقنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی خلاقیت هیجانی دانش آموزان تیزهوش بر اساس کارکرد خانواده و سبکهای مقابلهای بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است و جامعه آماری مشتمل بر دانش آموزان تیزهوش پایه دوم متوسطه اصفهان که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند که از بین این جامعه تعداد137 نفر (42 دختر و 95 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی نظامند بود انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل (1999)، پرسشنامه ابعاد کارکرد خانواده مک مستر (1983) و پرسشنامه سبک مقابلهای اندلر و پارکر (1990) بود که روایی و پایای ابزارها تایید گردیبرای تحلیل دادهها از روش اماری تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه کنترل رفتار و کارکرد کلی با خلاقیت هیجانی رابطه مستقیم و منفی دارد. همچنین بین سبک مسئله مدار و خلاقیت هیجانی رابطه مثبت  وبین سبک هیجان مدار و خلاقیت هیجانی رابطه منفی و معناداری یافت شد. دیگر یافته حاکی از آن بود که مؤلفه کارکرد خانواده بهواسطه سبک مسئله مدار و هیجان مدار اثر منفی بر خلاقیت هیجانی دارد. برحسب نتایج تحقیق حاضر میتوان گفت خانواده نقش مهم و تأثیرگذار بر خلاقیت هیجانی دانش آموزان تیزهوش دارد. در مجوع نتیجه گرفته میشود دانشآموزانی که از خلاقیت هیجانی بیشتری برخوردار هستند در برابر استرسها و فشارهای زندگی از سبک مقابلهای مسئله مدار استفاده میکنند.
کلید واژگان
خلاقیت هیجانیخانواده
سبک مقابلهای
تیزهوش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیرازکارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه یاسوج
شاپا
2345-65232345-6531




