سیر تحول و شکلگیری مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
مکتبی فرد, لیلانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
داستان، نقشی حیاتی در شکلگیری مهارتهای تفکر انتقادی دارد. هدف از پژوهش حاضر،کشف امکانات بالقوة داستانهای معمولی در تقویت و شکلگیری مهارتهای تفکر انتقادی در کودکان است. مهارتهای تفکر انتقادی مورد بررسی عبارتند از: هدف، طرح پرسش، اطلاعات، داده، شاهد، تجربه، استنباطها و تفاسیر، پیشفرضها، استلزامات و پیآمدها، نظرات، انصاف (بیطرفی)، تواضع، رشادت، همراهی، استحکام، و پشتکارِ ذهنی، اطمینان در تفکر، تسلط بر خودمحوری، و قابلیتهای استدلال اخلاقی. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان مهارتها و مؤلفههای تفکر انتقادی از دیدگاه ریچارد پل در داستانهای تألیفی برای کودکان گروه سنی "ج" که در فاصلة سالهای 1342 تا 1385 در فهرست کتابهای مناسب شورای کتاب کودک به ثبت رسیدهاند، بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای استلزامات و پیآمدها، اطلاعات، داده، شاهد، تجربه، هدف، قابلیتهای استدلال اخلاقی نسبت به سایر مؤلفهها در وضعیت بهتری قرار دارند. از ضعیفترین مؤلفهها نیز میتوان به پیشفرضها، اطمینان در تفکر، نظرات و استنباطها و تفاسیر اشاره کرد. همچنین عمدة رشد متوالی داستانها به لحاظ مؤلفههای تفکر انتقادی صرفنظر از رشد مقطعی دهة چهل، در آثار متأخر و در دهة هشتاد روی داده است.
کلید واژگان
تفکر انتقادیداستانهای کودکان
فلسفه برای کودکان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دکتری کتابداری و اطلاع رسانی و پژوهشگر ادبیات کودکشاپا
2383-07002383-0719




