تحلیل محتوای کُتب درسی "تفکّر و پژوهش" پایۀ ششم ابتدایی و "تفکّر و سبک زندگی" پایههای هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل از منظر برنامۀ آموزش تفکّر به کودکان
(ندگان)پدیدآور
میرزایی میرآبادی, خسرواسلامی, ادریسآفانی, کمالنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از نگارش این مقاله،  شناسایی میزان توجّه کُتب درسی "تفکّر و پژوهش" پایۀ ششم ابتدایی و "تفکّر و سبک زندگی" پایههای هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل به برنامۀ آموزش تفکّر به کودکان است. روش این پژوهش، تحلیل محتواست. جامعۀ آماری پژوهش، کُتب درسی تفکّر و پژوهش ششم ابتدایی و تفکّر و سبک زندگی هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل سال تحصیلی 95-94 است. همچنین، نمونۀ آماری با جامعه آماری برابر است. نتایج حاکی از آن است که درکُتب درسی تفکّر و پژوهش پایۀ ششم ابتدایی و تفکّر و سبک زندگی پایههای هفتم و هشتم متوسطۀ اوّل جمعاً 191 بار به ابعاد برنامۀ آموزش تفکّر به کودکان اشاره شده است که از این تعداد، 54 مورد (27/28%) به مهارت استدلال، 72 مورد (69/37 %)  به مهارت تحقیق یا کاوشگری و 65 مورد (03/34 %) به مهارت مفهومسازی یا سازماندهی اطلاعات پرداخته شده است. علاوه بر این، از حیث پایه تحصیلی، بیشترین توجّه به ابعاد این برنامه در پایۀ هفتم متوسطۀ اوّل با 97 مورد (78/50 %) وکمترین توجّه در پایة ششم دوره ابتدایی با 20 مورد (47/10%) مشاهده گردیده است.
کلید واژگان
برنامۀ آموزش تفکّر به کودکانمهارت استدلال
مهارت تحقیق یا کاوشگری
مهارت مفهوم-سازی یا سازماندهی اطلاعات
تحلیل محتوا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد.استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد ، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد – ایران
شاپا
2383-07002383-0719




