نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتجرد, افروزfa_IR
dc.contributor.authorفاضل, امین‌اللهfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, فرشیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:20:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:20:21Z
dc.date.available1399-07-09T10:20:21Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:20:21Z
dc.date.issued2014-05-22en_US
dc.date.issued1393-03-01fa_IR
dc.date.submitted2014-05-05en_US
dc.date.submitted1393-02-15fa_IR
dc.identifier.citationتجرد, افروز, فاضل, امین‌الله, قاسمی, فرشید. (1393). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقاد در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جهرم. تفکر وکودک, 5(9), 21-37.fa_IR
dc.identifier.issn2383-0700
dc.identifier.issn2383-0719
dc.identifier.urihttp://fabak.ihcs.ac.ir/article_1247.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379685
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان جهرم است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 30 دانش‌آموز دختر، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست هر دو گروه به پرسش‌نامة بهزیستی روان‌شناختی ریف پاسخ دادند. در مرحلة بعد، گروه آزمایش طی 10 جلسة آموزشی دوساعته، تحت آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه قرار گرفت (به گروه کنترل هیچ‌ آموزشی ارائه نشد). پس از پایان جلسات آموزشی، پرسش‌نامة بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) روی آزمودنی‌های هر دو گروه اجرا شد. داده‌های به‌دست آمده با آزمون t مستقل و نمرة افزوده (gain score) تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان تأثیر می‌گذارد و آن را ارتقا می‌دهد. <br />(78/3=t، 001/0P ). این ارتقا به‌صورت رشد معنادار در همة زیرمؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی، یعنی ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدف‌مندی در زندگی، پذیرش خود، خودمختاری، به‌جز تسلط بر محیط، نمود یافت.fa_IR
dc.format.extent191
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیfa_IR
dc.publisherIHCSen_US
dc.relation.ispartofتفکر وکودکfa_IR
dc.relation.ispartofThinking and Childrenen_US
dc.subjectمهارت‌های تفکرfa_IR
dc.subjectتفکر خلاقfa_IR
dc.subjectتفکر نقادانهfa_IR
dc.subjectبهزیستی روان‌شناختیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقاد در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جهرمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی-پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، گروه روان‌شناسی، ارسنجان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، واحد شیرازfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue9
dc.citation.spage21
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد