• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 5, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تفکر وکودک
    • دوره 5, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقاد در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جهرم

    (ندگان)پدیدآور
    تجرد, افروزفاضل, امین‌اللهقاسمی, فرشید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    191.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان جهرم است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 30 دانش‌آموز دختر، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست هر دو گروه به پرسش‌نامة بهزیستی روان‌شناختی ریف پاسخ دادند. در مرحلة بعد، گروه آزمایش طی 10 جلسة آموزشی دوساعته، تحت آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه قرار گرفت (به گروه کنترل هیچ‌ آموزشی ارائه نشد). پس از پایان جلسات آموزشی، پرسش‌نامة بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) روی آزمودنی‌های هر دو گروه اجرا شد. داده‌های به‌دست آمده با آزمون t مستقل و نمرة افزوده (gain score) تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش مهارت‌های تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان تأثیر می‌گذارد و آن را ارتقا می‌دهد. (78/3=t، 001/0P ). این ارتقا به‌صورت رشد معنادار در همة زیرمؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی، یعنی ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدف‌مندی در زندگی، پذیرش خود، خودمختاری، به‌جز تسلط بر محیط، نمود یافت.
    کلید واژگان
    مهارت‌های تفکر
    تفکر خلاق
    تفکر نقادانه
    بهزیستی روان‌شناختی

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2014-05-22
    1393-03-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، گروه روان‌شناسی، ارسنجان، ایران
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، واحد شیراز

    شاپا
    2383-0700
    2383-0719
    URI
    http://fabak.ihcs.ac.ir/article_1247.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379685

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب