بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقاد در بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جهرم
(ندگان)پدیدآور
تجرد, افروزفاضل, امیناللهقاسمی, فرشیدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین تأثیر مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان جهرم است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 30 دانشآموز دختر، در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. نخست هر دو گروه به پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف پاسخ دادند. در مرحلة بعد، گروه آزمایش طی 10 جلسة آموزشی دوساعته، تحت آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه قرار گرفت (به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد). پس از پایان جلسات آموزشی، پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف (1989) روی آزمودنیهای هر دو گروه اجرا شد. دادههای بهدست آمده با آزمون t مستقل و نمرة افزوده (gain score) تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تفکر خلاق و نقادانه در بهزیستی روانشناختی نوجوانان تأثیر میگذارد و آن را ارتقا میدهد. (78/3=t، 001/0P ). این ارتقا بهصورت رشد معنادار در همة زیرمؤلفههای بهزیستی روانشناختی، یعنی ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی، پذیرش خود، خودمختاری، بهجز تسلط بر محیط، نمود یافت.
کلید واژگان
مهارتهای تفکرتفکر خلاق
تفکر نقادانه
بهزیستی روانشناختی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان، گروه روانشناسی، ارسنجان، ایراناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارسنجان
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، واحد شیراز
شاپا
2383-07002383-0719




