بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیدة نوجوان فارسی دهة 80 براساس فهرست پیتر فاسیونه
(ندگان)پدیدآور
امیدینیا, مریممکتبیفرد, لیلامؤمنی, عصمتنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای نوجوان تألیفی - گروه سنی د و ه - در دهة 80 شمسی پرداخته است. نمونههای این پژوهش در قالب دوازده رمان نوجوانان، به صورت هدفمند و طبق نظر 26 نفر از متخصصان ادبیات کودک انتخاب شده است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی قیاسی است. تحلیل رمانها بر اساس مهارتهای تفکر انتقادی فاسیونه است که شامل شش مهارت تفسیر، تحلیل، ارزشیابی، استنباط، توضیح و خودتنظیمی است. در این پژوهش کنشها، عملکردها و گفتوگوهای شخصیتهای داستان بر اساس شش مهارت تفکر انتقادی فاسیونه سنجیده شده است. شخصیتهای رمان پارسیان و من: کاخ اژدها (1) بیش از بقیة رمانها مهارتهای تفکر انتقادی را به کار بردهاند. در همة رمانهای مورد بررسی مهارت تفسیر بیش از بقیة مهارتها به کار گرفته شده است و پس از آن مهارت تحلیل و توضیح، و سپس مهارت خودتنظیمی و استنباط به میزان برابر در رتبة چهارم، و مهارت ارزشیابی با کمترین میزان در رتبة آخر قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که داستانهای معمولی در صورتی که دارای کیفیت ادبی مناسبی باشند، میتوانند به عنوان وسیلهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرند.
کلید واژگان
تفکر انتقادیمهارتهای تفکر انتقادی فاسیونه
رمان نوجوان
آموزش تفکر
فلسفه برای کودکان
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2383-07002383-0719




