نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقی, میثمfa_IR
dc.contributor.authorعریضی سامانی, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:15:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:15:22Z
dc.date.available1399-07-09T10:15:22Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:15:22Z
dc.date.issued2011-08-23en_US
dc.date.issued1390-06-01fa_IR
dc.date.submitted2011-04-12en_US
dc.date.submitted1390-01-23fa_IR
dc.identifier.citationصادقی, میثم, عریضی سامانی, حمیدرضا. (1390). مطالعه‌ای بر تعارض تکالیف کار با تکالیف خانواده در مراحل رشدی. مشاوره و روان درمانی خانواده, 1(1), 658-81.fa_IR
dc.identifier.issn2251-6654
dc.identifier.issn2588-3542
dc.identifier.urihttp://fcp.uok.ac.ir/article_9403.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/377951
dc.description.abstractسهدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تعارض تکالیف کار با تکالیف زندگی خانوادگی در مراحل رشدی و تحصیلی مختلف بوده است. زمینه‌ی نظری این پژوهش مبتنی بر برخورد مراحل رشد روانی اجتماعی اریکسون (سه مرحله‌ی آخر) با دنیای کار و تأثیر آن بر زندگی خانوادگی بوده است. روش: جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل تمام کارکنان ایستگاه‌های منطقه‌ی دو عملیات انتقال گاز (اصفهان) مشتمل بر 613 نفر بوده است که در سال 1389 مشغول به کار بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 150 نفر از کارکنان ایستگاه‌های منطقه‌ی دوعملیات انتقال گاز انتخاب شدند که در نهایت 124 پرسشنامه جمع‌آوری شد (نرخ بازگشت 83 درصد) که به پرسشنامه‌ی تداخل کار- خانواده پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها بیانگر آن بودند که با افزایش سن و با توجّه به مقتضیات مراحل تحوّل روانی اجتماعی اریکسون، سرریز شدن مسایل کاری به زندگی خانوادگی کاهش می‌یابد. همچنین یافته‌های پژوهش نشان دادند که با افزایش سطح تحصیلات، تداخل خانواده- کار تشدید می‌گردد. نتایج: همبستگی منفی مراحل سنی و ادراک تداخل کار-خانواده، با استفاده از نیازمندی‌ها و منابع در دستر افراد برای برآورده کردن این نیازمندی‌ها در مراحل تحوّلی متفاوت، قابل تبیین است. همچنین در تبیین همبستگی مثبت سطح تحصیلات و ادراک تداخل کار-خانواده می‌توان به افزایش آگاهی از مسؤولیّت‌های خانوادگی و افزایش مسؤولیّت‌های شغلی در اثر افزایش سطح تحصیلات اشاره کرد. با توجّه به نتایج تحقیق به نظر می‌رسد با مدیریت صحیح، نیازمندی‌های مراحل تحوّل فرد و همچنین برنامه‌های مداخله‌ای برای افراد با سطح تحصیلات بالا بتوان از سطح تداخل کار- خانواده کاست. این پژوهش زمینه‌ی توجیه کاربردی این مسأله را فراهم کرده است. محدودیّت عمده‌ی این پژوهش نوع بررسی مقطعی آن است که دلایل آن ذکر شده است و البته با پیشنهاد یک پژوهش طولی راهی برای غلبه بر آن ارایه شده است.fa_IR
dc.format.extent493
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه کردستانfa_IR
dc.publisherUniversity of Kurdistanen_US
dc.relation.ispartofمشاوره و روان درمانی خانوادهfa_IR
dc.relation.ispartofFamily Counseling and Psychotherapyen_US
dc.subjectتداخل کار- خانوادهfa_IR
dc.subjectمراحل رشدیfa_IR
dc.subjectسطح تحصیلاتfa_IR
dc.titleمطالعه‌ای بر تعارض تکالیف کار با تکالیف خانواده در مراحل رشدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage658
dc.citation.epage81


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد