حرکت در عرفان و نقش آن در ظهور تعینات نظام هستی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سیداحمدکیاشمشکی, ابوالفضلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به نظر حکما «موجود مادی» و به عقیده عرفا «هر موجود صاحب حیات» در حرکت است. خالق هستی که حی حقیقی است، به حرکت حبی، ظهوری، جلائی و استجلائی تجلی مییابد. او بهواسطه حرکت حبی، عالم را عینیت میبخشد تا کمال وجود را آشکار نماید. در حرکت جلائی و استجلائی نیز نمایان شدن ذات حق برای ذات و تعینات تصور میشود که کمال تام خود را در مقام علمی در حقیقت محمدیه و سپس در مقام عینی و خارجی شهود نماید تا زمینه فطرت تام انسانى و مظهر ذات حق را فراهم سازد. همچنین بهواسطه حرکت ظهوری، ذات حق میطلبد خود را از هویت غیبی و کنز مخفی آشکار نماید تا در همه موجودات با تجلی خاصی ظهور پیدا کند. او در صدد است هر روز با اعطای صورتهای مختلف و جدید به مخلوقات، خودش را معرفی نماید که در همهجا و همهچیز جز تجلی او امکان تصور نداشته باشد و انسان حضور حق را در عالم هستی احساس کرده و به این باور برسد که علت بقای هستی تجلی اوست که هر روز به عالم غیبی و عینی حیات میبخشد
کلید واژگان
حرکتعرفان
حرکت حبی
حرکت ظهوری
حرکت جلائی
حرکت استجلائی
تجلی حق
عرفان
شماره نشریه
12098تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
مجمع عالی حکمت اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری عرفان اسلامی جامعة المصطفی العالمیةاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر




