مرور دوره 6, شماره4-پیاپی 23 (زمستان 98) بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
بازخوانی «ثنویت سوژه-ابژه و بازتاب آن در نظریات معنای علوم اجتماعی» از منظر حکمت صدرایی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2020-05-21)در این مقاله بر اساس رابطه «سوژه و ابژه» دیدگاههای مختلفی درباره خاستگاه معانی در علوم اجتماعی بازخوانی شده و سپس موضع حکمت صدرایی در این رابطه بیان شده است. در این راستا سه نگرش عمده شناسایی شده که عبارتند از: دیدگاه ...
-
بررسی و نقد سه روایت صدرایی از نسبت میان عاقل و معقول و نحوهی اتحاد آنها
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2020-05-21)اتحاد عاقل و معقول یکی از مباحث بحثبرانگیز فلسفه است که در فلسفه صدرایی مورد اثبات و نقد قرار گرفته است. هدف این نوشتار، تکرار ادله اثبات عاقل و معقول و بیان نقاط قوت و ضعف آن نیست. بلکه با رویکرد و نگرش دیگری به این مطلب ...
-
جایگاه مشاهده و نظریه در فرآیند تدوین و پذیرش نظریه نسبیت
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2020-05-21)در این مقاله از طریق یک مطالعه موردی، یعنی بررسی نظریه نسبیت خاص و عام اینشتین و نسبت آن با مشاهده و نظریه و ارزیابی چگونگی بهرهگیری اینشتین از نظریات فلسفی رایج در زمان خود و نحوه استفاده او از مشاهدات تجربی برای تدوین ...
-
نظریه یکسانی مفهوم امامت و مقام افتراض طاعت؛ تحلیل مستندات و پیامدها
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2020-05-21)در تحلیل متون وحیانی، یکی از انگارههای چشمگیر در چیستی مفهوم امامت، مقام افتراض طاعت است. با تحلیل روایات ناظر به مفهوم امامت، مانند روایات ذیلِ آیه ملک عظیم و روایات تفویض میتوان انگاره این همانی بین امامت و مقام افتراض ...
-
نقش ادراکات حقیقی و اعتبار در حکایتگریِ غیرذاتی
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2020-05-21)از مفاد اصل امکان شناخت و رئالیسم معرفتی، وجود ادراکاتی است که بهصورت ذاتی از معلوم حکایتگری میکنند. اما ما در وجدان خود معانی ذهنیای را مییابیم که نمیتوان حکایتگری را ذاتی آنها دانست. هدف اصلی این مقاله، ارائه ...
-
هویت متقابل فلسفه حقوق اسلامی و فلسفه حقوق مدرن
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2020-05-21)تبیین معنای فلسفه و شناخت روش فلسفی در دوره مدرن و مقایسه آن با معنای حکمت و روش حکمی در فلسفه اسلامی، به تفاوت هویت فلسفه حقوق در اسلام و غرب میانجامد. ظهور حقوق مدرن در مقابل حقوق اسلامی، مرهون پیشزمینههای فلسفی و ...
-
واقعگرایی(مفهوم و اهمیت آن در حکمت مدنی متعالیه )
(مجمع عالی حکمت اسلامی, 2020-05-21)مسئله بودگی «واقعیت اجتماعی» برای این حکمت، به امکان تأسیس علم انسانی متناسب با فلسفه اسلامی باز میگردد. در واقع پرسش از امکان تاسیس علم انسانی مزبور (به نوعی)، به چالش کشیدن ظرفیت حکمت متعالیه به مثابه یک نظام فلسفی کامل ...



